Alan koulutuksen tulee pysyä mukana osaamistarpeiden muutoksissa
Media-ala on ollut jo useita vuosia digimurroksen keskellä, ja eri tehtävien työnkuvat ovat olennaisesti muuttuneet. Digitalisaation muutosnopeus on edellyttänyt yrityksiltä muutosvalmiutta ja kykyä reagoida ympäristön muutoksiin.
Työtehtävien muuttuessa osa uusista taidoista syrjäyttää vanhoja toimintatapoja tai tuo uutta omaksuttavaa, esimerkiksi uusien viestintä- tai julkaisukanavien muodossa. Yritykset ovat tunnistaneet muutostarpeen ja panostaneet enenevissä määrin henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Tarve työkaluille työssäoppimiseen
MediaTyö2030-hankeessa tutkittiin osaamistarpeita media-alan yrityksissä. Tuloksista kävi ilmi, että yritysten koulutuspanostuksista huolimatta erilaisille työssäoppimistyökaluille on edelleen tarvetta. Hankkeessa tunnistettiin myös tärkeimpiä teemoja ja osaamistarpeita yrityksissä. Ne olivat:
- Digitaidot: miten uudet työkalut ja toimintatavat omaksutaan osaksi työtä
- Monikanavaisuus: eri kanavien ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen
- Kaupallistaminen: tuotekehityksen ja liiketoiminnan ymmärtäminen
Näihin osaamistarpeisiin vastatakseen alalle pilotoitiin omaa jatkuvan oppimisen alustaa, jonka keskiössä olisi oppimissisältöjen lisäksi mahdollisuus tiedon jakamiseen ja yhteisöllisyyteen.
Pilotoinnin yhteydessä kävi ilmi, että sisällöiltä toivottiin monipuolisuutta ja käytännönläheisyyttä. Lisäksi selvisi, että erilaiset sisältömuodot kuten teksti, ääni, video ja kurssimuotoiset sisällöt koettiin hyödyllisiksi. Lyhyet sisällöt olivat erityisen pidettyjä, sillä sellaiset on helpompi sovittaa työpäivän lomaan ja niihin palaamiseen on matalampi kynnys.
Koulutusjärjestelmän vastattava yritysten osaamistarpeisiin
MediaTyö2030-hankkeen yhtenä tavoitteena oli löytää osaamisen kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen keinoja, joita voidaan hyödyntää laajasti media-alan yritystoimijoiden kesken lyhyellä aikavälillä. Pilotti antoi tässä onnistumiseen hyvät lähtökohdat. Pitkän aikavälin haasteisiin vastaamiseen tarvitaan kuitenkin muutakin kuin alan omaa ratkaisua. Tarvitaan ketterämpää ja ennakoivampaa koulutusjärjestelmää. Myös muilla toimialoilla koulutustoimijoilta peräänkuulutetaan yrityslähtöisempää otetta, joka tukisi paremmin työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
Tässä ja aiemmin toteutetuista hankkeista ilmenee, että alan nopea murros ja muutokset heijastuvat liian hitaasti oppilaitosten koulutussisältöihin. MediaTyö2030-hankkeessa käynnisteltiinkin oppilaitosyhteistyötä, jonka tavoitteena on edistää yritysten ja oppilaitosten vuorovaikutusta, lisätä ymmärrystä alan osaamistarpeista ja luoda uusia jatkuvan oppimisen kehittämismahdollisuuksia.
Media-alan yritysten ja oppilaitosten on tehtävä yhteistyötä, jotta ala pysyy kilpailukykyisenä ja houkuttelevana vaihtoehtona nykyisille ja tuleville osaajille. Oppilaitosten on kehitettävä koulutuksiaan, jotta ne vastaavat yrityksissä tunnistettuihin osaamistarpeisiin. Digitaidot, monikanavaisuus ja kaupallistaminen ovat osaamisalueita, joiden merkitys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Jatkuvalla vuoropuhelulla varmistetaan, että alan osaajapulaan reagoidaan ajoissa.