Faktoilla kohti hiilineutraaliutta
Hiilineutraaliuteen ei päästä mielikuvilla, vaan selvittämällä faktat, tarttumalla sopiviin keinoihin ja mittaamalla saavutuksia. Media-alalla ja graafisessa teollisuudessa käynnistyi viime viikolla toimialan laajasti kattava selvitystyö, jonka tavoitteena on saada aikaan kokonaiskuva alan yritysten ympäristövaikutuksista ja siitä, millaisin keinoin saavutamme hiilineutraaliuden viimeistään vuonna 2035.
Hanke kattaa mediatoimialan kaikki medialajit perinteisessä ja digitaalisessa muodossa sekä graafisen teollisuuden suoraan media-alaan liittyen ja myös sen ulkopuolelta.
Uutismedian liiton Suomalaisten uutismedia -tutkimuksessa selvitettiin lokakuussa, millaisia mielikuvia suomalaisilla on medioiden sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristöön liittyvistä vastuista. Huomattava osa suomalaisista koki, että he eivät osaa vastata näihin kysymyksiin.
Ihmisillä tuntuu kuitenkin olevan selvästi myönteisempi kuva digitaalisten palveluiden ympäristövastuullisuudesta suhteessa painettuihin tuotteisiin. Toisaalta en osaa sanoa -vastausten määrä kasvoi erittäin korkealle sosiaalisen median palveluita arvioitaessa.
Hiilineutraaliuteen ei päästä mielikuvilla, vaan selvittämällä faktat, tarttumalla hiilijalanjälkeä neutralisoiviin keinoihin, etenemällä kurinalaisesti ja mittaamalla saavutuksia. Tämän tietävät jo ne lukuisat media-alan ja graafisen teollisuuden yritykset, jotka ovat olleet vuosia kestävän kehityksen tiellä.
Hankkeen alussa selvitetään, mitä media-alan ja graafisen teollisuuden yrityksissä on jo tehty ympäristövastuun kehittämiseksi ja millainen kokonaiskuva näistä syntyy. Toisessa vaiheessa kootaan tietopohja ympäristövaikutuksista ja toimenpiteistä, joilla kuormitusta pienennetään nyt ja tulevaisuudessa. Kolmannessa vaiheessa sovitaan linjauksista ja kuvataan keinot, joilla media-ala ja graafinen teollisuus ovat osaltaan edistämässä Suomi hiilineutraaliksi 2035 -tavoitetta.
Hankkeessa ovat mukana Medialiitto ja sen jäsenliitot Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto. Yhteistyökumppaniksi valittiin Gaia Consulting. Loppuraportti valmistuu kesäkuussa 2021.
Kiitos Media-alan tutkimussäätiölle, jonka myöntämä rahoitustuki mahdollistaa tämän laajan hankkeen toteuttamisen.