Haku- ja somepalvelut hyötyvät uutismedian sisältöinvestoinneista
Tuoreen tutkimuksen mukaan lehtikustantajien sisältöjen hyödyntäminen tuo Googlen ja Metan digitaalisille alustapalveluille merkittäviä tuottoja Iso-Britanniassa. Uutissisällöt auttavat alustapalveluita sitouttamaan verkon käyttäjät hakupalveluihin ja sosiaaliseen mediaan, mikä edistää mainostuottojen kertymistä alustoille. Lisäksi alustapalvelut keräävät uutissisältöjä hyödyntämällä käyttäjädataa, jota ne käyttävät mainonnan kohdentamiseen.
Iso-Britannian uutismedian kustantajia edustavan News Media Associationin julkistaman Cambridgen yliopiston professorin tuoreen tutkimuksen mukaan lehtikustantajien sisältöinvestointien hyödyntäminen tuo Googlen ja Metan digitaalisille alustapalveluille yhteensä noin miljardin punnan vuosittaisen tuoton. Lehtien uutissisällön arvo on tutkimuksen mukaan Googlelle 615–840 miljoonaa puntaa ja Facebookin omistavalle Metalle 235 miljoonaa.
Uutissisällön arvoa Googlelle ja Metalle on arvioitu tutkimuksessa tarkastelemalla erityisesti sitä, miten paljon niiden tuotot laskisivat, jos uutissisältö poistettaisiin niiden palveluista. Tutkimus auttaa arvioimaan, mitä ylijäämää alustapalvelut tuottavat uutissisällön avulla. Sen sijaan alustayhtiöiden ja kustantajien neuvotteluiden sekä yhteiskunnan mahdollisten lainsäädäntötoimenpiteiden tehtävänä on määritellä lehtikustantajien investointien avulla tuotetun ylijäämän asianmukainen jako alustayhtiöiden ja lehtikustantajien kesken niin, että myös uutiskustantajat palkittaisiin investoinneistaan.
Tutkimuksen arviot perustuvat alustayhtiöiden raportointiin, joka osoittaa, että Google ansaitsi mainonnalla Iso-Britanniassa 10,8 miljardia puntaa ja Meta 5,3 miljardia puntaa vuonna 2021. Alustayhtiöt eivät kuitenkaan ole toistaiseksi juurikaan jakaneet tuottojaan uutismedian kustantajille, joiden sisältöinvestoinneista ne palveluissaan hyötyvät taloudellisesti.
Iso-Britannian markkinan koko on noin 2,5 biljoonaa euroa (BKT). Se vastaa Ranskan markkinan kokoa ja on noin 70 prosenttia Saksan markkinasta. Tutkimuksen lukujen perusteella Google hyötyy vuosittain lehtien sisällöllä noin 1,2 miljardia euroa Iso-Britanniassa ja Ranskassa sekä 1,7 miljardia euroa Saksassa.
Lehtien uutissisällöt ovat tärkeitä alustapalveluille
Tutkimus keskittyy Iso-Britanniasta kertyneiden tuottojen arvioinnissa kahteen pääasialliseen tapaan, joilla lehtikustantajien uutissisällöt myötävaikuttavat Googlen ja Facebookin tuottoihin. Ensinnäkin uutissisällöt auttavat sitouttamaan verkon käyttäjät hakupalveluihin ja sosiaalisen median palveluihin, mikä edistää alustapalvelujen mainostuottojen kertymistä. Toiseksi verkon uutissisältöjä hyödyntämällä alustapalvelut keräävät mainonnan kohdentamisessa käytettävää käyttäjädataa.
Lehtikustantajien tuottama uutissisältö on toimituksellisten periaatteiden pohjalta laadittua ammattimaista, luotettavaa tietoa. Lehtikustantajat investoivat toimittajien työhön ja toimitusten prosesseihin sekä siihen, että faktat tarkistetaan. Uutiset tarjoavat jatkuvasti päivittyvää tietoa laajasti erilaisista aiheista, jotka kiinnostavat alustapalveluiden käyttäjiä, kuten uutisskuuppeja, politiikkaa, urheilua, viihdettä, kulttuuria, tuotevertailuja ja monia muita aiheita.
Käyttäjät, jotka seuraavat uutissisältöä, käyttävät alustayhtiöiden palveluja säännöllisesti. Heidän kauttaan alustapalvelut saavat “tuoretta”, säännöllisesti päivittyvää relevanttia dataa henkilöiden kiinnostuksen aiheista ja aikomuksista. Sitoutuneet uutissisällön seuraajat viestivät alustayhtiöille verkkokäyttäytymisellään aikomuksistaan, joilla on kaupallista arvoa mainostajille. Lehtisisällön seuraamisen kautta voidaan päätellä käyttäjän olevan aikeissa esimerkiksi ostaa auto tai asunto taikka lähteä lomamatkalle. Tiedon perusteella henkilöille voidaan tehokkaasti kohdentaa mainontaa.
Google ja Meta vähättelevät tutkimusta
Haku- ja somejätit ovat sitä mieltä, että niiden palvelut ovat lehtikustantajille tärkeämpiä kuin mitä uutissisällöt ovat niiden palveluille. Metan mukaan se on maksanut Facebookin uutispalveluun osallistuneille Iso-Britannian lehtikustantajille kymmeniä miljoonia puntia. Lisäksi Meta on investoinut yli 10 miljoonaa puntaa Community News -projektiin Iso-Britanniassa.
Google lanseerasi 2021 Google News Showcase -palvelun, jota se tarjoaa lehtikustantajille sekä maksaa samalla lehtikustantajille niiden aineistojen hyödyntämisestä. Lisäksi Google on investoinut miljoonia puntia brittiläiseen lehdistöön Google News Initiative -hankkeen kautta. Vanhaan tapaan Google viittaa edelleen myös siihen, että sen palvelut tuovat kävijäliikennettä lehtikustantajien sivustoille – ilmaiseksi. Liikenne kasvattaa lehtien lukijamääriä ja auttaa kustantajia tekemään rahaa mainostuotoilla.
Tuoreimpana aloitteenaan Google on tarjonnut lehtikustantajille Extended News Preview -sopimusta niissä Euroopan maissa, joissa EU:n tekijänoikeusdirektiivissä lehtikustantajan lähioikeutta koskeva artikla 15 on tullut kansallisessa laissa voimaan.
Yhteistä kaikille näille aloitteille on se, että lehtikustantajille annetut tukirahat ja lisensioinnista maksetut summat ovat saatujen tietojen mukaan hyvin vähäisiä suhteessa siihen, miten paljon lehtien uutissisällöt hyödyttävät taloudellisesti alustayhtiöitä. Kysymys näyttäisi olevan enemmänkin eräänlaisesta valkopesusta. Lisäksi Google pyrkii sopimaan suoraan yksittäisten lehtikustantajien kanssa ennen kuin keskustelu lehtikustantajan oikeuden arvosta kyseisessä EU:n jäsenvaltiossa tai kollektiivisen sopimisen hyödyntämisestä kunnolla ehtii edes alkaa.
Suomessa tulee tekijänoikeuslain muutos voimaan 2023
Hallituksen esitys EU:n tekijänoikeusdirektiivin voimaansaattamiseksi on eduskunnan käsittelyssä, joka jatkuu syyskuussa. Valiokuntien kuulemisissa Medialiitto on kannattanut hallituksen esityksen kirjauksia lehtikustantajien lähioikeuspykälään ja lisensiointia koskevaan sopimuslisenssiin liittyen. Uusi sopimuslisenssi mahdollistaa haluttaessa lehtikustantajien kollektiivisen neuvottelun ja sopimisen lähioikeudesta. Tekijänoikeuslain muutos on tulossa Suomessa voimaan 1.1.2023.
Nähtäväksi jää syksyllä, laajentaako eduskunta sosiaalisen median palvelutarjoajien vastuun kattamaan myös uuden lähioikeuden hyödyntämisen. Toistaiseksi ei Metan kanssa voisi lähioikeuden hyödyntämisestä neuvotella. Erityisen myönteistä esityksessä on kuitenkin se, että esityksen perusteluissa korostetaan otsikoiden merkitystä ja todetaan, että “otsikot ovat lehtijulkaisujen olennainen ja kaupallisesti merkityksellinen elementti”.
Lakimuutos on tärkeä myös Suomessa. Uusi lehtikustantajan lähioikeus tulee toivottavasti muuttamaan paradigmaa niin, että isot alustayhtiöt maksavat lehtikustantajille, koska ne hyötyvät lehtikustantajien sisältöinvestoinneista omassa liiketoiminnassaan.
Jotta uuden ammattimaisen, laadukkaan uutissisällön tuottamiseen investoiminen olisi kannattavaa, tulisi lehtikustantajien työn ja investointien hyötyjen kertyä lehtikustantajille haku- ja somejättivälikäsien sijaan. Erilaisten hakupalveluiden, kysymyspalveluiden ja uutiskoostepalveluiden käytön yleistyessä sekä sosiaalisen median palveluiden monipuolistuessa kysymykset siitä, miten rahoitetaan uutissisällön tuotanto ja miten sisältöinvestoinneista saadaan lehtikustantajille asianmukainen korvaus, ovat yhä relevantimpia. Luotettavan uutissisällön yhteiskunnalliset hyödyt ja tarve kehittää kansalaisten henkistä huoltovarmuutta tekevät asiasta ajankohtaisen.