Kanadan hallitus neuvotteli tukirahaa uutisten julkaisijoille
Kanadassa lainsäätäjä otti käyttöön voimakkaat keinot varmistaakseen uutismedian kannalta merkitykselliset korvaukset Googlelta. Korvaukset jaetaan kustantajille työsuhteisten toimittajien lukumäärän perusteella. Vastaavaa uutismedian toimintaa turvaavaa otetta ei ole toistaiseksi nähty EU:ssa tai sen jäsenvaltioissa.
Kanadassa hyväksyttiin vuonna 2023 Online News Act, jonka tavoitteena on tukea kanadalaisia uutismedioita tekemään parempia kaupallisia sopimuksia suurten alustayhtiöiden kanssa. Näitä ovat esimerkiksi hakukoneyhtiöt ja sosiaalisen median yhtiöt. Uusi laki velvoittaa merkittävässä markkina-asemassa olevat alustayhtiöt neuvottelemaan korvauksesta uutissisällön julkaisijoille, kun ne hyödyntävät uutissisältöä palveluissaan.
Lainsäädäntövaiheessa lain kohteena olivat erityisesti Googlen hakukonepalvelu ja Metan sosiaalisen median palvelu Facebook. Esimerkiksi Microsoftin Bing-hakukonepalvelulla ei ole merkittävää markkina-asemaa Kanadassa, eikä se ole soveltamiskohteena.
Laki muistuttaa kolmen vuoden takaista Australian lakia, jonka mukaan alustayhtiöiden on neuvoteltava uutissisältöjen hyödyntämisen ehdoista ja korvauksista uutiskustantajien kanssa joko suoraan tai kollektiivisesti. Tarvittaessa korvauksen suuruus vahvistetaan Australiassa välimiesmenettelyssä.
Kanadan hallituksen rooli keskeinen
Kanadan hallitus oli asettanut tavoitteekseen kunnon korvauksen Kanadan uutismedian julkaisijoille. Lopulta hallituksen edustajat neuvottelivat korvauksista vain Googlen kanssa.
Kanadan uuden lain mukaan alustayhtiö ei ole velvollinen maksamaan korvausta, mikäli se ei käytä uutismedian julkaisijoiden sisältöä palveluissaan. Meta valitsi sisältöjen estämisen ja onkin pitkälti lopettanut uutismedian sisällön jakamisen palveluissaan Kanadassa. Se ei ole näyttäytynyt katastrofina kanadalaiselle uutismedialle. Somepalveluiden käyttäjät pystyvät kiertämään estoa jakamalla kuvia uutisaineistosta linkkien sijaan.
Lopulta vuosittaiseksi korvaussummaksi sovittiin 100 miljoonaa dollaria inflaatiokorotuksin. Summan taustalla olevasta Googlen mahdollisesta Kanadan markkinan arvonmäärittelystä ei ole tietoja saatavilla. Korvaus jaetaan uutismedian lehtikustantajien, yksityisesti omistettujen tv-yhtiöiden ja julkisen palvelun yleisradioyhtiön kesken. Uutismedian osalta korvaus on määritetty työsuhteisten toimittajien lukumäärän perusteella.
Uutismedian kustantajat saavat korvauksesta 63 prosenttia eli noin 63 miljoonaa Kanadan dollaria vuodessa. Yksityisesti omistetut tv-yhtiöt saavat 30 prosentin ja julkiset yleisradioyhtiöt 7 prosentin osuudet. Perusteluna medialajien osuuksien jaolle on muun muassa se, että tv-yhtiöt ovat pitkälti varakkaiden kansainvälisten teleoperaattoreiden omistamia ja toisaalta julkisilla yleisradioyhtiöillä on julkinen rahoitus.
Sopimus kattaa Googlen hakukone- ja Google News -palvelut Kanadassa. Googlen tekoälypalvelut ja uutisaineistojen hyödyntäminen tekoälyn kouluttamiseen eivät ole sopimuksen piirissä. Sopimus sisältää myös lausekkeen, jonka mukaan hallitus voi neuvotella korvaussumman paremmaksi, mikäli media-ala saisi Googlelta suuremman korvauksen muualla maailmassa.
Uusi laki ja hallituksen neuvotteluvoima auttavat erityisesti Kanadan pieniä ja keskisuuria uutismedian kustantajia saamaan merkityksellisen vuosittaisen korvauksen. Suuret kanadalaiset uutismedian kustantajat ovat tehneet suoria News Showcase -sopimuksia Googlen kanssa. Siitä ei ole tietoa, miten uusi laki ja hallituksen neuvottelema sopimus parantavat kustantajien suorien sopimusten korvauksia.
Uutisten julkaisijat oikeutettuja korvauksiin
Korvauksiin ovat oikeutettuja uutismedian julkaisijat, jotka julkaisevat yhteiskunnalle tarpeellista ja hyödyllistä digitaalista uutissisältöä ja joilla on vähintään kaksi työsuhteista työntekijää.
Tukikelpoisten uutisjulkaisijoiden määritelmä on melko laaja. Uutismedian tulee täyttää Qualified Canadian journalism organization -määritelmän vaatimukset. Lakiin kirjattu välimiesmenettely koskee riitaisuuksia siitä, onko uutismedian kustantaja oikeutettu vastaanottamaan korvauksen.
Googlen uutismedian kustantajille maksama korvaus on määritetty työsuhteisten toimittajien lukumäärän perusteella. Kullekin kustantajalle kohdentuu reilut 20000 Kanadan dollaria kutakin työsuhteista toimittajaa kohden. Korvauksen jakautuminen kustantajien kesken ei siten ota huomioon esimerkiksi uutismedian kustantajan digitaalisen liiketoiminnan taloudellisia menetyksiä tai muuta uutismedialle koitunutta haittaa. Työsuhteisia uutismedian toimittajia on Kanadassa yhteensä noin 3000 ja heidän keskimääräinen kuukausipalkkansa on 60000 Kanadan dollaria.
Kanadan uutismedian kustantajien toimialajärjestö News Media Canada tulee mahdollisesti hallinnoimaan vuotuista korvaussummaa uutismedian kustantajien osalta ja jakamaan jako-osuudet korvaukseen oikeutetuille kustantajille.
Kanadassa käytössä EU:ta voimakkaammat keinot
Kanadan malli eroaa olennaisesti siitä tavasta, joka EU:ssa on valittu lehtikustantajien neuvotteluaseman parantamiseksi suhteessa suuriin alustayhtiöihin. EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden tekijänoikeusdirektiivi sisältää uuden lehtikustantajan lähioikeuden. Tekijänoikeuden tapaan lehtikustantajan lähioikeus on kielto-oikeus, jonka avulla lehtikustantajat voivat uhata alustayhtiöitä kiellolla käyttää lähioikeuden suojaamaa lehtiaineistoa ja vaatia sopimusneuvotteluissa lisenssimaksua lehtiaineiston käytön sallimisesta.
Kanadassa suoraan lakiin perustuva maksuvelvoite, joka vahvistetaan sopimuksessa, on pysyvä. Se eroaa siksi merkittävällä tavalla lehtikustantajien ja Googlen välisistä suorista lisenssisopimuksista, jotka ovat tyypillisesti määräaikaisia.
Lainsäätäjä harkitsi Kanadassa myös EU:n mallia ja tekijänoikeuslakiin perustuvaa tekijänoikeudellista suojaa uutismedian julkaisijoiden neuvotteluaseman parantamiseksi. Lisäksi vaihtoehtoina olivat alustayhtiöiden verottaminen uudella digiverolla ja verotuottojen jakaminen julkaisijoille tai kilpailuoikeudellinen sääntely Australiaa seuraten.
Näistä Kanadan hallitus valitsi suoraviivaisen tien Australian mallia mukaillen. Kanadan malli perustuu siihen, että Googlen kaltaisten suurten alustayhtiöiden on maksettava mediayhtiöille.
Kanadan uusi laki ja neuvoteltu sopimus osoittavat myös, että Googlen hakukonepalvelu hyödyntää edelleen olennaisella tavalla uutismedian aineistoja ja heikentää lehtikustantajien toimintaedellytyksiä.
Eurooppa katsoo Australiaan ja Kanadaan
Australian malli tarjoaa lehtikustantajien ja alustayhtiöiden välille tiukan perälaudan, jossa viimekädessä välimiesmenettelyssä vahvistetaan myyjän ja ostajan ehdotusten pohjalta korvauksen suuruus.
Kanadassa hallitus meni vielä pidemmälle ja käytti poliittista arvovaltaansa ja neuvotteluvoimaansa, kun se neuvotteli korvauksen Googlelta maan uutismedian julkaisijoille. Kanadan ratkaisu onkin lähtökohdiltaan hyvin erilainen verrattuna siihen, miten EU:ssa lainsäädäntö ja jäsenvaltiot suhtautuvat media-alan huoliin suhteessa suuriin alustayhtiöihin.
Ainoastaan Ranskan kilpailuviranomaisen toimenpiteet ovat tähän asti osoittaneet tukea lehdistön intresseille esimerkiksi suhteessa Googleen. Myös Tanskassa poliitikot ovat hiljattain kiinnittäneet huomiota kehitykseen Kanadassa.
Kun uusi komissio aloittaa ja EU:n digimarkkinasäädöstä arvioidaan, tulisi myös Euroopassa harkita media-alan neuvotteluaseman parantamista esimerkiksi Australian mallin mukaisella neuvotteluvelvoitteella ja korvauksen suuruuden vahvistamisella viimekädessä välimiesmenettelyssä. Tämä edistäisi osaltaan myös tasapainoa tekoälypalveluiden tuottamisessa.