Komission lainsäädäntöehdotukset eivät turvaa riittävästi luotettavan tiedon saatavuutta verkkoalustoilla
Euroopan komission joulukuussa julkaisemat digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevat lainsäädäntöehdotukset ovat tärkeä avaus kohti toimivampia digimarkkinoita. Ehdotuksista kuitenkin puuttuvat riittävät toimet luotettavan tiedon saatavuuden turvaamiseksi.
Lainsäädäntöehdotusten tavoitteena on luoda toimivampi ja turvallisempi digitaalinen toimintaympäristö. On selvää, että turvallinen verkkoympäristö edellyttää verkkoalustoilta nykyistä suurempaa vastuuta laittoman sisällön poistamiseksi. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Lisäksi tarvitaan toimia, jotka edistävät luotettavan tiedon saatavuutta verkkoalustoilla.
Luotettavan tiedon saatavuus verkkoalustoilla on yhteiskunnan toimivuuden ja demokratian kannalta keskeistä. Jos luotettava tieto jää muun sisällön jalkoihin, on vaarana, että tiedotusvälineiden tehtävä vallan vahtikoirana rapautuu.
Voimassa oleva verkkoalustojen vastuuta koskeva lainsäädäntömme on kaksikymmentä vuotta vanhaa. Laki on säädetty aikana, jolloin verkkoalustat nähtiin passiivisina toimijoina, jotka eivät vaikuttaneet sisältöjen julkaisupäätökseen ja näkyvyyteen. Nyt tilanne on täysin toinen. Isot portinvartija-alustat, kuten Facebook ja Google, määrittelevät pitkälti sen, mitä me kukin verkkoalustoilla näemme.
Portinvartija-alustojen algoritmit eivät erottele luotettavaa ja vähemmän luotettavaa sisältöä. Algoritmien toimintaa ohjaavat kaupalliset intressit. Lainsäädännön tehtävänä on varmistaa, etteivät sinänsä ymmärrettävät kaupalliset tavoitteet jyrää alleen yhteiskunnan kannalta merkittäviä tavoitteita.
Alustoilla ei tule olla oikeutta poistaa tiedotusvälineiden sisältöä
Twitterin päätös poistaa Donald Trumpin tili avasi monen silmät portinvartija-alustojen vallasta. Tätä valtaa komission DSA-ehdotus ei nykymuodossaan rajoittaisi. Lainsäädäntö mahdollistaisi edelleen digijäteille oikeuden puuttua myös tiedotusvälineiden julkaisemaan sisältöön, mikä olisi omiaan vahvistamaan verkkoalustojen portinvartija-asemaa.
Verkkoalustoilla ei voi olla oikeutta päättää omilla säännöillään siitä, mikä tiedotusvälineiden sisältö on julkaisukelpoista ja mikä ei. Toisin sanoen, verkkoalustoilla ei tule olla oikeutta poistaa alustoilta tiedotusvälineiden julkaisemaa sisältöä esimerkiksi silloin, kun tiedotusväline käyttää verkkoalustan hosting-palvelua tai sosiaalisen median alustaa toiminnassaan. Toimintamalli rapauttaisi vapaata ja luotettavaa tiedonvälitystä sekä tiedotusvälineiden ydintehtävää demokratian tukijana.
Julkaisupäätös kuuluu tiedostusvälineelle, joka kantaa siitä tarvittaessa vastuun julkaisumaan riippumattomassa tuomioistuimessa. Väliin ei tarvita portinvartija-alustaa. Tiedotusvälineen vastuu julkaisemastaan sisällöstä on samanlainen riippumatta sisällön julkaisukanavasta.
Neuvottelumahdollisuudet olemattomat
Luotettavan tiedon saatavuuden turvaaminen edellyttää myös mediayritysten neuvotteluaseman parantamista suhteessa isoihin portinvartija-alustoihin. Tämä median toimintaedellytysten kannalta keskeinen velvoite puuttuu DMA-ehdotuksesta kokonaan. EU-asetuksella tulisi säätää toimenpiteistä, jotka edistävät mediayritysten neuvotteluasemaa suhteessa portinvartija-alustoihin. Tällä hetkellä mediayritysten mahdollisuudet neuvotella alustajättien kanssa sisältöjen hyödyntämisestä ja sitä koskevista ehdoista ovat olemattomat.
Tavoitetta voitaisiin edistää säätämällä, että portinvartija-alustayhtiöillä on velvollisuus neuvotella aidosti mediayritysten aineistojen hyödyntämisestä alustayhtiöiden palveluissa. Vastaavaa sääntelyä valmistellaan jo Australiassa. Paikallisen lakiesityksen mukaan erimielisyyksiä koskeva asia voitaisiin saattaa välimiesmenettelyssä ratkaistavaksi, mikäli alustayhtiö ja mediayritys eivät pääse kolmen kuukauden kuluessa sopimukseen sisältöjen hyödyntämistä koskevista ehdoista.
Data on kriittinen kilpailutekijä
Komission digitaaliset markkinat -asetusehdotuksessa (DMA) asetetaan erittäin suurille portinvartija-alustoille uusia toimintavelvoitteita ja säädetään kielletyistä toimista. Ennakkosäännöt ovat olennainen keino, jotta kilpailuedellytyksiä voidaan tasapuolistaa mediayritysten ja portinvartija-alustojen välillä.
Erityisesti portinvartija-alustojen velvollisuus jakaa dataa alustojen yrityskäyttäjille on kannatettava. Velvollisuutta ei tule rajata koskemaan vain verkkoalustojen kesken jaettavaa dataa. Nykyisellään kotimaisilla sisältöä tuottavilla mediayrityksillä on olemattomat mahdollisuudet saada edes omia sisältöjään koskevaa käyttäjädataa verkkoalustoilta. Datan saatavuus on kriittinen kilpailutekijä erityisesti digitaalisilla mainosmarkkinoilla pärjäämiseksi.
Digitaalisia palveluja (DSA) koskeva lainsäädäntöehdotus
Digitaalisia markkinoita (DMA) koskeva lainsäädäntöehdotus
Medialiitto on antanut 5.1.2021 alustavat kommenttinsa komission DSA- ja DMA-lainsäädäntöehdotuksista työ- ja elinkeino- sekä liikenne- ja viestintäministeriölle, jotka vastaavat Suomen kannanmuodostamisen valmistelusta. Eduskunta aloittaa asian käsittelyn heti kevätistuntokauden alussa helmikuussa. Medialiitto jatkaa omaa valmisteluaan yhteistyössä media-alan EU-järjestöjen kanssa.