Kotimaisen median kasvu ja uudistuminen edellyttävät jatkuvaa oppimista
Media-alan organisaatioissa ymmärretään, kuinka tärkeää on kehittää henkilöstön osaamista. Monelta kuitenkin puuttuvat työkalut konkreettiseen ja pitkäjänteiseen tekemiseen. Tähän haasteeseen vastaa MediaTyö2030-hanke.
Media-ala digitalisoituu ja on jatkuvassa murroksessa. Useissa yrityksissä henkilöstön osaamisen kehittäminen onkin nostettu strategian ytimeen. Organisaatiot panostavat sisäisiin koulutuksiin ja määrittelevät oppimispolkuja. Lisäksi luodaan mielikuvaa alasta tulevaisuuden työpaikkana.
Media-alalla on puhuttu myös enenevissä määrin siitä, kuinka tärkeää on ennakoida osaamistarpeita. Alan tulevaisuuden näkymiä on selvitelty monissa tutkimuksissa, muun muassa Medialiiton Media2030-toimialahankkeessa sekä osaamisen ennakointifoorumin toteuttamassa hankkeessa. Ennakointifoorumi on opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen yhteinen ennakoinnin asiantuntijaelin.
Tekoäly ja koneoppiminen muuttavat alaa
Molemmissa ennakointihankkeissa nimettiin muutostekijöitä, jotka vaikuttavat alan osaamistarpeisiin. Muutostekijöiden lista on pitkä: globalisaatio, teknologian kehitys, kulttuurinen ja yhteiskunnallinen murros, median käytön muutos, asiakas- ja käyttäjälähtöisyys, visuaalisuus, tuloksenteon toimintaympäristön muutos, työn murros sekä luotettavaan tutkittuun tietoon johtavien prosessien tukeminen ja vahvistaminen.
Erityisesti tekoälyn ja koneoppimisen nopea esiinmarssi vaikuttaa media-alan yritysten liiketoimintamalleihin ja osaamistarpeisiin. Muutoksiin pyritään vastaamaan kehittämishankkeilla, mutta toimenpiteiden koordinointi eri organisaatioiden kesken on vielä lapsenkengissä. Tutkimusten mukaan esimerkiksi media-alan oppilaitoksissa tarjolla oleva koulutus tukee harvoin nykypäivän työelämän jatkuvasti muuttuvia vaatimuksia. Avainhenkilöiden rekrytoinnissa ei myöskään aina osata huomioida uusia osaamistarpeita.
MediaTyö2030-hanke vastaa haasteeseen
Media-alan organisaatioissa on ymmärretty, kuinka tärkeää on kehittää henkilöstön osaamista. Monelta kuitenkin puuttuvat työkalut konkreettiseen ja pitkäjänteiseen tekemiseen.
Medialiitto päätti tarttua tähän haasteeseen käynnistämällä kesäkuussa 2021 MediaTyö2030-hankkeen yhteistyössä alan palkansaajajärjestöjen Suomen Journalistiliiton, Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pro:n kanssa. Hankkeen tavoitteena on luoda toimintamalleja, joilla edistetään jatkuvaa oppimista työpaikoilla. Samalla kannustetaan alan yrityksiä siihen, että ne etsivät henkilöstön osaamista ja hyvinvointia parantavia menetelmiä, jotka sopivat toimialalle parhaiten.