Kuntavaalin äänestysapu löytyy uutislehdestä
Suomalaiset etsivät tietoa kevään kuntavaalien äänestyspäätöksensä tueksi eniten sanomalehdistä ja kaupunkilehdistä.
Suomalaiset valitsevat huhtikuun kuntavaaleissa lähes 10 000 valtuutettua päättämään kotikuntansa asioista seuraavien neljän vuoden ajaksi. Vaali toimitetaan Manner-Suomen kunnissa 9. huhtikuuta. Ennakkoäänestys alkaa 29. maaliskuuta.
Kuntien rooli on muuttumassa vaalikauden aikana, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät maakuntatasolle vuonna 2019. Äänestäjillä on suuri tarve tietää, mistä vaaleissa on kyse, mitä tulevat valtuustot päättävät ja miten päätökset vaikuttavat omaan elämään.
Onneksi meillä on suuri määrä paikallisia lehtiä, joiden päätehtävä on vastata tähän tiedontarpeeseen, myös vaalien välillä.
Painetut sanomalehdet ja kaupunkilehdet ovat tutkitusti tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi tulevissa kuntavaaleissa.
Äänestämään aikovista 63 prosenttia kertoo hakevansa kuntavaalitietoa painetuista sanomalehdistä ja 42 prosenttia painetuista kaupunkilehdistä. Samoista medioista suomalaiset seuraavat säännöllisimmin asuinkuntansa asioita.
Kolmannes vastaajista ilmoitti hakevansa tietoa sanomalehtien digitaalisista palveluista tai Ylen televisiokanavilta. Google sijoittui tiedonlähteenä kuudenneksi ja Facebook yhdeksänneksi. Muut sosiaalisen median palvelut jäivät hännänhuipuiksi.
Painetut sanomalehdet olivat kansalaisille selvästi tärkein tietolähde myös kevään 2015 eduskuntavaalien ehdokasvalinnassa.
Merkityksellinen, sivistävä, luotettava ja mieluisa
Tulokset ovat linjassa monien muiden sanomalehtien merkitystä kartoittaneiden tuoreiden tutkimusten kanssa.
Suomalaisista 82 prosenttia pitää sanomalehtien toimintaa merkityksellisenä yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistämisessä ja 85 prosenttia pitää niitä merkityksellisinä paikallisten asioiden edistäjänä. Molemmat osuudet kasvoivat viime vuoden aikana.
Sanomalehdistö on myös yleissivistävin media. Painetut sanomalehdet arvioi sivistävimmäksi mediaksi 79 prosenttia suomalaisista. Lähes yhtä paljon kannatusta saivat Ylen televisiokanavat.
Kun tähän lisätään vielä useaan kertaan mitatut tulokset, että painettu sanomalehti on suomalaisten mielestä luotettavin media ja ylivoimaisesti mieluisin mainosväline, on helppo päätellä missä mediassa kuntavaaliehdokkaan kannattaa tänä keväänä näkyä.