Lukutaito tarvitsee vahvoja puolustajia!
Nuorten lukuinnon puolesta on käynnissä kunnon pöhinä. Ja hyvä niin, sillä lukutaitoa ja mediataitoja puolustamalla varmistamme, että kaikki pysyvät mukana kelkassa. Vahva lukija on demokratian ytimessä.
Viime viikkojen aikana lukutaito on ollut yksi isoista puheenaiheista Suomessa. Trumpin Grönlannin ostohaaveiden, Brasilian sademetsätuhojen, Porvoon poliisiampumisten ja Pukin jalkapallomenestyksen rinnalla on puhuttu ja kohistu mistä muustakaan kuin lukutaidon ja kirjojen merkityksestä.
Lukutaito on iso yhteiskunnallinen aihe – tai sellainen siitä on ainakin tullut. Lukutaidon taso on Suomessa edelleen vahva, tytöt ovat lukijoina maailman kärkeä ja pojat seitsemänsiä maailmassa, mutta taitotaso jatkuvasti heikkenee. Erityisen huolestuttavaa on lukuinnon taso: kiinnostus lukemiseen on vähäistä.
Muutos näkyy konkreettisesti kouluissa. Äidinkielenopettajilta kuultu viesti on, että nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taidot ovat selkeästi heikommat kuin aiemmin. Kaikki eivät pysy mukana eikä kaikkia kiinnosta. Opettajat pohtivat, mitä kaikkea kannattaa opettaa, kun perusasioissakin on ongelmia. Annetaanko periksi puhekielelle, luovutaanko pilkuista?
Heikentynyt lukutaito vaikuttaa väistämättä myös medialukutaitoon. Elokuussa julkaistussa Mediakasvatus perusopetuksessa -kyselyssä selvisi, että yli 80 prosenttia perusopetuksen opettajista kokee oppilaiden tarvitsevan erityistä tukea kriittiseen medialukutaitoon ja lähdekritiikkiin liittyvissä taidoissa. Opettajat ovat myös huolissaan mediataitojen polarisaatiosta; osa oppilaista on äärimmäisen taitavia, kriittisiä ja aktiivisia mediankäyttäjiä kun taas osalla on hyvin heikko motivaatio mediataitojen harjoitteluun.
Opettajat kokevat, että mediakasvatus on aiempaa tärkeämpää. Myös lehdissä mediakasvatusta tehdään aiempaa enemmän. Päättäjätkin tuntuvat tiedostavan mediataitojen merkityksen – hallitusohjelmassa luvataan panostaa aiempaa enemmän mediakasvatukseen niin kouluissa ja opettajankoulutuksessa kuin nuorisotyössä.
Olemme maailman medialukutaitoisin kansa ja edelleen vahvoja lukijoita. Lukutaitopuheen taustalla kaikuu kuitenkin kysymys, pitääkö meidän olla huolissamme? Jos emme puolusta lukemista ja lukutaitoa, miten meidän käy? Uhkakuvan ja huolen tiivistää parhaillaan käynnissä oleva Read Hour -kampanja: ”Olipa kerran kansa, joka lopetti lukemisen. Sen pituinen se.”
Huoli lukutaidon laskusta ei ole onneksi jäänyt vain puheen tasolle. Monipuolisen lukemisen ja lukuinnon puolesta on käynnissä kunnon pöhinä. Media-ala tukee lukutaitoa Read Hour -kampanjassa, Lukuliike liikuttaa kouluissa ja koulujen syyslomasta ollaan tekemässä lukuloma. Uutismedia ja aikakauslehdet tukevat Kunnioitamme nuorta lukijaa -sitoumuksessa nuorten lukutaitoa konkreettisilla toimilla: ottamalla lisää harjoittelijoita, kuulemalla nuoria asiantuntijoina, kirjoittamalla heille tärkeistä aiheista ja kertomalla journalistisista ratkaisuista.
Lukutaito on vahva tasa-arvon, yhteiskunnallisen osallisuuden ja demokratian edistäjä. Lukutaidon ja vahvojen mediataitojen puolustaminen on sen puolustamista, että kaikki pysyvät mukana kelkassa.
Median merkitys mediataitojen ja lukutaidon tukijana on aivan keskeinen. Kriittinen median käyttäjä ja vahva lukija ei ole vietävissä. Hän on demokratian ytimessä.