Media-ala panostaa jatkuvaan oppimiseen
Media-ala on yksi nopeimmin muuttuvista aloista, jonka tehtävien kirjo monipuolistuu koko ajan. MediaTyö2030-hankkeen tavoitteena on luoda toimintamalleja, joilla edistetään jatkuvaa oppimista alan työpaikoilla.
Kesällä 2021 käynnistyi media-alan ja graafisen teollisuuden yhteinen osaamisen ja jatkuvan oppimisen kehittämishanke, MediaTyö2030. Media-ala on yksi nopeimmin kehittyvistä aloista, ja sen tehtävien kirjo monipuolistuu koko ajan. Digitalisaation kiihtyessä työtehtävätkin muuttuvat aiempaa vauhdikkaammin. Perinteisen osaamisen rinnalle on noussut lukuisia uusia taitovaatimuksia, jotka liittyvät muun muassa teknologioihin ja liiketoimintaosaamiseen. Yritysten tarve reagoida ympäristön muutoksiin kasvaa jatkuvasti.
MediaTyö2030-hankkeen alussa tehdyistä haastatteluista ja kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että monipuolista, laadukkaita mediatuotteita ja -palveluita valmistavaa toimialaa yhdistävät hyvin samankaltaiset osaamistarpeet. Tulokset olivat myös linjassa aiempien alan osaamista koskevien tutkimusten kanssa.
Tarvetta digitaitajille sekä monikanavaisuuden ja kaupallistamisen osaajille
Tulevaisuudessa tarvitaan yhä enemmän liiketaloudellista ajattelutapaa, jotta kuluttajat löytävät mediasisällöt myös jatkossa ja organisaation toimintamalli pysyy taloudellisesti kestävänä. Alan osaajien on kyettävä ymmärtämään oman työnsä merkitys laajemmin osana koko yrityksen liiketoimintaa. Yrityksissä pitäisi satsata erityisesti digiosaamiseen, monikanavaisuuteen ja kaupallistamiseen.
Yksi haaste osaamisen kehittämiselle on, että koulutustarjoama media-alalla ei vastaa alan jatkuvan oppimisen kehitystarpeita. Suurin osa koulutuksista on tarkoitettu päätoimiseen opiskeluun. Esimerkiksi lyhyempiä koulutuskokonaisuuksia tarjoavat lähinnä yksityiset yritykset sekä julkisten toimijoiden maksullisia kursseja tuottavat yksiköt. MediaTyö2030 -hankkeessa halutaan rakentaa pitkäjänteistä yhteistyömallia ja kehittää uusia verkostoitumisratkaisuja oppilaitosten kanssa, mutta erityisesti tarkoituksena on luoda toimialalle nopeita, alaa edistäviä ratkaisuja.
Yrityksissä arvostetaan yhteisöllisyyttä ja osaamisen jakamista
MediaTyö2030-hankkeessa ryhdytään seuraavaksi pilotoimaan omaa koulutusratkaisua, jonka oppimissisällöissä keskitytään monikanavaisuuteen. Ratkaisun on tarkoitus olla yritys- ja yhteisövetoinen ja tavoitteena on hyödyntää verkostojen potentiaalia.
Media-alalla on yrityksiä, joilla on jo omia pitkälle vietyjä oppimisratkaisuja ja -alustoja. Nämä yritykset arvostavat kuitenkin myös yhteisöllisyyttä, verkostoitumista ja osaamisen jakamista. Parhaimmillaan alan oma ratkaisu auttaa myös pk-yrityksiä kehittämään osaamistaan ja löytämään uusia osaamisen kehittämismalleja ja sisältöjä.