Media-alan tavoitteena kotimainen kirjautumisvaihtoehto teknologiajäteille
Media-alan murroksen ytimessä ovat muutokset asiakkaiden arjessa sekä sisällön kulutuksessa ja käyttötavoissa. Internet-yhteyden lisäksi teknologiajättien erilaiset alustat ja tuotteet, kuten mobiililaitteet, ovat vaikuttaneet siihen, että erityisesti ei-journalistisia, ilmaisia sisältöjä on jatkuvasti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta.
Teknologiajättien hallitessa verkkoa ja verkkosisältöjä myös media-alan on pitänyt huomioida alustat ja niiden vaikutukset toiminnassaan. Ala on todennut, että se tarvitsee yhteistyötä ja kansallisia ratkaisuja pärjätäkseen kilpailussa jättejä vastaan.
Erityisesti päättäjät ovat havahtuneet Yhdysvaltojen vuoden 2016 vaalien jälkeen alustojen rooliin disinformaation, propagandan ja vihapuheiden levittäjinä. Teknologiajättien vaikutukset ulottuvat demokratioiden vaarantamisen lisäksi vahvasti myös median liiketoimintaan. Jättien, kuten Facebookin ja Googlen, liiketoiminta perustuu mainostuloihin, ja esimerkiksi Suomessa ne hallitsevat yli puolta digimainosmarkkinasta.
Kotimainen toimiala on markkina-arvoltaan huomattavasti pienempi kuin yksikään isoimmista alustoista (katso kuva alla). Toimialalla onkin viime vuoden lopulla päätetty panostaa teknologiseen yhteistyöhön.
Parhaimmillaan yhteistyö synnyttää myös kuluttajien kannalta toimivampia ja käyttäjäystävällisempiä ratkaisuja. Yhteistyö voi olla esimerkiksi resurssien yhdistämistä maksumallien kehittämiseksi tai ääniteknologian luomista Suomen markkinaan sopivaksi.
Medialiitto perusti vuonna 2018 teknologiaryhmän, jossa alan yritysten asiantuntijat miettivät parhaita vaihtoehtoja teknologian kehittämiseen. Koko mediatoimialan ensimmäinen yhteinen hanke on Media Metrics Finlandin vetämä Mediatili. Kyseessä on yhteinen rekisteröitymis- ja kirjautumisratkaisu, joka mahdollistaa kuluttajille kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä tunnuksella ja salasanalla. Media-alan tutkimussäätiö on rahoittanut hankkeen selvitystyötä.
Selvitystyön loppuraportin ja Mediatili-konseptin tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisista median kuluttajista, yhteistyömalleista koko mediatoimialalla sekä laajan monitilaajaympäristön teknologiaratkaisuista. Päämääränä on luoda turvallinen, haluttava ja toimiva kirjautumisratkaisu kaikille suomalaisille median käyttäjille. Kun raportti keväällä 2019 valmistuu, se julkaistaan Media-alan tutkimussäätiön verkkosivuilla mediasaatio.fi.
Media-alalla ei ole aiemmin toteutettu näin laajaa rekisteröitymiseen ja kirjautumiseen liittyvää yhteistyöprojektia. Selvitystyössä kartoitetaan yhteisen tunnistautumisen hyödyt media-alalle, luodaan toimintamallit yhteistyölle sekä suunnitelma ratkaisun toteuttamiseksi. Selvitystyön vaiheista voi lukea lisää Media-alan tutkimussäätiön sivuilta.