Mediakasvattaja ei voi ohittaa Tiktokia
Suomessa sanomalehdet ja koulut ovat tehneet pitkään yhteistyötä. Sanomalehti opetuksessa -toiminta alkoi 60 vuotta sitten – ensimmäisten joukossa koko maailmassa. Alusta saakka koulut ja toimitukset ovat olleet yhteisellä asialla: kasvattamassa kriittisiä ja aktiivisia lukijoita sekä innostamassa uutismedian pariin.
Juuri nyt media- ja journalismikasvatusta tarvitaan enemmän kuin ehkä koskaan. Samalla se on todennäköisesti vaikeampaa kuin ikinä ennen, koska erityisesti nuorten mediankäyttö ja -ympäristö muuttuu niin nopeaa tahtia.
Halusimme tai emme, nuoret seuraavat journalismia isolta osin sosiaalisen median kautta. Somearjen keskellä printtilehti voi tuntua omasta media-arjesta irralliselta reliikiltä – osin jopa verkkolehtikin. Tähän muutokseen kannattaa vastata sitomalla journalismikasvatus entistä vahvemmin nuorten media-arkeen, puhumalla journalismista osana somekontekstia ja auttamalla nuoria erottamaan erilaiset somesisällöt toisistaan.
Tiktokista on tullut nuorille tärkein uutiskanava
Tällä hetkellä Tiktok on melkoinen valtias nuorten media-arjessa. Se on ennen kaikkea väylä viihtymiseen, mutta se on noussut muutamassa vuodessa myös jopa hämmentävän tärkeäksi uutiskanavaksi nuorille.
Uutismedian liiton tällä viikolla julkaisemassa Uutisten viikon tutkimuksessa selvisi, että Tiktok on nyt 13–18-vuotiaille nuorille kirkkaasti tärkein uutiskanava – he saavat sen kautta merkittävän osan uutis- ja ajankohtaistiedostaan. Lähes puolet nuorista sanoo, että jos he eivät kohtaisi uutismedian sisältöjä Tiktokissa, he eivät törmäisi niihin missään muuallakaan.
Tiktokiin tarvitaan vastuullisia toimijoita
Edelleen varsin harva suomalainen uutismedia on Tiktokissa, eikä sinne meno olekaan ongelmatonta. Aikuisten kesken Tiktokista puhuttaessa puhutaan lähes aina tietoturvaongelmista, alustan ongelmallisuudesta ja Kiinasta. Ja ihan syystä – Tiktokiin liittyy isoja tietoturvaongelmia ja alustaan on hyvällä syyllä suhtauduttava varauksellisesti. Mutta tarvitaan muutakin puhetta.
Jos vastuulliset toimijat välttelevät Tiktokia tietoturvasyistä samalla, kun se on nuorten parissa keskeisin media- ja tiedonsaantikanava, tilanne on varsin ongelmallinen. Mediakasvattajien niin kouluissa kuin toimituksissa kannattaa kiinnostua Tiktokista. Tiktokiin tarvitaan vastuullisia toimijoita ja julkaisijoita. Sinne tarvitaan myös opettajia keskusteluavuksi – muun muassa puhumaan tietoturvasta, Tiktokin vastuullisesta käyttämisestä, journalismin erottamisesta ja algoritmin koukuttavuudesta. Kun koulussa puhutaan mediasta ja journalismista, on yhä useammin tarpeen puhua myös Tiktokista.
Somessa on keskeistä osata tunnistaa journalismi ja erottaa erilaiset sisällöt toisistaan. Onneksi tämän suhteen tilanne näyttää toiveikkaalta. Uutisten viikon tutkimuksessa lähes 70 prosenttia 13–18-vuotiaista nuorista kertoi tunnistavansa uutismedioiden tuottamat sisällöt Tiktokissa – ja yli 70 prosenttia kertoi luottavansa niihin. Samaan aikaan muuhun Tiktokin sisältöön suhtauduttiin melko varauksellisesti.
Uutismediakasvatuksen juhlalehdessä abiturientti Viivi Karjalainen kuvaa osuvasti, miten somessa on mukavaa törmätä tutun uutistalon postauksiin: ”Ei tarvitse käyttää energiaa miettiäkseen, onko sisältö luotettavaa.” Journalistinen sisältö voi tuoda turvaa somearjen keskelle alustalla, jossa on aika huuruistakin sisältöä.
Mediakasvatustyön merkitys korostuu entisestään
Tällä viikolla (29.1.–2.2.) vietetään Uutisten viikkoa ja juhlistetaan 60-vuotista uutismediakasvatusta. Tässä ajassa uutismedian mediakasvatustyötä tarvitaan ehkä enemmän kuin koskaan. Journalismin pelisääntöjä täytyy avata nuorille ja tehdä toimittajan työtä tutuksi. Nuorten tulee saada käsitys siitä, miten journalismi eroaa kaikesta muusta sisällöstä – ja oppia paitsi tunnistamaan se myös luottamaan siihen. Journalismi tarvitsee opettajia ja koulujen mediakasvatusta, ja jokaisen toimittajan on hyvä omaksua myös rooli mediakasvattajana. Eikä vain Uutisten viikolla, vaan läpi koko vuoden.
Antoisaa Uutisten viikkoa!