Sopiminen teknologiayhtiöiden korvauksista lehtikustantajille kehittyy Euroopassa
Tanskalaiset lehtikustantajat ovat tehneet ensimmäisen sopimuksen merkittävän teknologiayhtiön Microsoftin kanssa lehtikustantajien aineiston käytöstä hakukonepalvelussa. Kilpailuviranomaisten linjaukset ohjaavat Googlea sopimaan lehtikustantajien kanssa Saksassa ja Ranskassa. Teknologiayhtiöiden hakukonepalvelut ovat jo siirtymässä hakutuloslinkkien jälkeiseen aikaan ja vastauspalveluiksi.
Tanskassa lehtikustantajien ja paikallisen yleisradioyhtiön kesällä 2021 perustama lehtikustantajan lähioikeutta hallinnoiva sopimuslisenssijärjestö teki helmikuussa lisenssisopimuksen Microsoftin kanssa lehtikustantajien aineiston käytöstä Bing-hakukoneessa.
Microsoft on ensimmäinen merkittävä teknologiayhtiö, joka maksaa tanskalaisille lehtikustantajille aineiston hyödyntämisestä hakukoneliiketoiminnassaan. Sopimuksen myötä näyttää siltä, että Microsoft on kiinnostunut yhteistyöstä lehtikustantajien kanssa laajemminkin Euroopassa ja haluaa varmistaa, että teknologia hyödyttää demokratiaa ja vapaata lehdistöä.
Neuvottelut jatkuvat Tanskassa muista isoista teknologiayhtiöistä Googlen kanssa siitä, miten ja mitä Googlen hakukonepalvelujen osalta tulisi korvata lehtikustantajille.
Kilpailuviranomaiset tukevat lehtikustantajien asemaa Saksassa ja Ranskassa
Kilpailuviranomaisen tutkinta lehtikustantajan lähioikeuden soveltamisesta Google Showcase -palveluun päättyi viime vuoden lopulla. Google tarjoutui sitoutumaan Saksassa velvoitteisiin, jotka vastaavat kilpailuviranomaisen kilpailuoikeudellisiin huoliin. Sitoumukset ovat vastaavia kuin Ranskan kilpailuviranomaisen kesäkuussa 2022 Googlelle asettamat velvoitteet.
Google sitoutuu Saksassa siihen, että Google Showcase -palvelun käyttäminen ei vaikuta siihen, miten lehdet sijoittuvat Googlen yleisen hakukoneen hakutuloksissa. Google ei yhdistä Google Showcase -palvelua hakutuloksiin.
Googlen on tehtävä Google Showcase -palvelua koskevat sopimukset erillään lehtikustantajan lähioikeutta koskevista sopimuksista. Samaan tapaan kuin Ranskan kilpailuviranomaisen ratkaisussa, lehtikustantajan lähioikeutta koskevat sopimukset eivät saa edellyttää kustantajilta Google Showcase -palveluun sitoutumista. Toisaalta Googlen on pidettävä Google Showcase -palvelu avoimena kaikille lehtikustantajille, eikä se saa tarjota sitä vain suurille lehtikustantajille.
Suuriin teknologiayhtiöihin liittyvän eurooppalaisen kehityksen kannalta olennainen sitoumus liittyy kollektiiviseen sopimiseen. Lehtikustantajien on mahdollista tehdä Googlen kanssa kollektiivisia sopimuksia kustantajia edustavien tekijänoikeusjärjestöjen, kuten esimerkiksi noin kolmasosaa saksalaisista lehtikustantajista edustavan Corint Median, kautta. Jatkossa viranomainen valvoo Saksassa Google Showcase -palvelua koskevia sopimuksia.
Saksan ja Ranskan kilpailuviranomaisten tukema kehitys on hyvä asia. Näissä maissa viranomaiset ovat ymmärtäneet lehdistön toimintaedellytysten turvaamisen merkityksen. Toivottavasti nämä viranomaisprosessit vaikuttavat lähivuosina myös muualla Euroopassa siihen, millaiseksi lehtikustantajien ja suurten alusta- ja muiden teknologiayhtiöiden suhde muodostuu.
Korvauksen määrästä odotetaan Saksassa viranomaisen kantaa
Lehtikustantajia edustava Corint Media on valittanut kustantajien kannalta riittämättömästä lähioikeuden käytön korvauksesta. Kilpailuviranomainen käsittelee valitusta parhaillaan.
Google on tarjoutunut maksamaan Corint Medialle lehtikustantajan lähioikeuden käytöstä vähintään samantasoiset korvaukset, joita se on maksanut yksittäisille lehtikustantajille suorien sopimusten perusteella. Käytännössä tämä merkitsee, että Google pyrkii määrittämään kustantajille maksettavan korvauksen sen perusteella, millaisia korvauksia se on itse sopinut maksettavaksi kustantajille omien suorien Google News Showcase tai Extended News Preview -sopimusten perusteella.
Lehtikustantajien neuvotteluasema suhteessa suuriin teknologiayhtiöihin kuten Googleen on olematon. Corint Media onkin riitauttanut Googlen ehdotuksen. Googlen maksettavaksi tuleva asianmukainen korvaus lehtikustantajille on viranomaisen ratkaistavana. Lehtikustantajille lähioikeudesta maksettavaan korvaukseen liittyen Saksan laki tarjoaa välimiesmenettelyn, josta vastaa patentti- ja tavaramerkkiviranomainen. Vastaava menettely on osa media-alan hallitusohjelmatavoitteita myös Suomessa.
Keväällä 2022 Microsoft hyväksyi Saksan viranomaisen ehdotuksen, jonka mukaan Microsoftin on maksettava Corint Medialle korvausta 1,2 miljoonaa euroa lähioikeuden hyödyntämisestä Bing-hakupalvelussaan noin puolentoista vuoden ajalta kesäkuusta 2021 vuoden 2022 loppuun ja sen jälkeen vuosittain 800 000 euroa. Microsoftin Bing-hakupalvelulla on 4–5 prosentin markkinaosuus Saksassa. Googlen markkinaosuus on yli 90 prosenttia.
Saksan viranomaisen ratkaisut antavat uusia näkökulmia siihen, miten paljon hakupalvelut hyötyvät liiketoiminnassaan lehtikustantajien investoinneista ja mikä on lehtikustantajan lähioikeuden arvo Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.
Tekoäly muuttaa hakukonepalvelut vastauspalveluiksi – sopimisen tarve säilyy
Suuret teknologiayhtiöt, kuten Microsoft ja Google, ovat siirtymässä hakupalveluissaan hakutuloslinkkien jälkeiseen aikaan. Niiden hiljattain julkistamat palvelut, Bingiin liitetty ChatGPT ja Googlen Bard, ennakoivat uutta vaihetta lehtikustantajien sisältöinvestoinneista hyötymisessä.
Kehitys kulkee kohti tulevaisuutta, jossa teknologiayhtiöiden hakupalvelut kertovat vastauksen käyttäjiensä kysymykseen vaikkapa suoraan nappikuulokkeista korviin. Tekoälyn avulla nämä palvelut yhdistelevät vastaukset kysymyksiin tietoverkosta löytyvistä tiedoista.
On ajan kysymys, milloin vastauspalvelut voivat tarjota ajantasaisesti tiedon esimerkiksi uutistapahtumista. Media-alan on varauduttava suojaamaan esimerkiksi uutismedian tuottama toimituksellinen sisältö. Se turvaa media-alan mahdollisuuden investoida uuden ammattimaisen toimituksellisen sisällön tekemiseen myös tulevaisuudessa. Median toimintaedellytysten turvaaminen ja yksityisen journalistisen median huomioiminen on nostettu Suomen demokratiapolitiikan linjauksissa keskeisiksi keinoiksi, joilla mediaympäristö kyetään säilyttämään moniäänisenä ja moninaisena.
EU:n tekijänoikeusdirektiivi ja uudistuva tekijänoikeuslaki tarjoavat keinon sisältöinvestointien oikeudelliseen suojaamiseen: lehtikustantaja voi kieltää aineistonsa käytön kaupallisessa tekstin- ja tiedonlouhinnassa. Kielto-oikeuden myötä media-alalle avautuu oman liiketoiminnan kehittämisen rinnalla sekä mahdollisuus teknologiayhtiöiden kanssa sopimiselle että myös korvaukselle. Teknologiayhtiöiltä saatavien maksujen taloudellinen merkitys on digimainosmyynnin haasteiden jatkuessa omiaan kasvamaan tulevaisuudessa.