Tekoälyn kehityksessä ja hyödyntämisessä tulee kunnioittaa tekijänoikeuksia
Suomen Kustannusyhdistys kannustaa koko kirja-alaa keskustelemaan tekoälystä ja siihen liittyvistä kysymyksistä. Aktiivisuutta tarvitaan myös esimerkiksi kotimaiseen tekijänoikeuslainsäädäntöön vaikuttamisessa, jotta tekoäly nousisi tekijänoikeussääntelyn kehittämisen kärkihankkeeksi.
Tekoälystä on viime kuukausina puhuttu paljon. Tekijöiden ja kustantajien näkökulmasta tämä keskustelu on ollut paikoin yksipuolista, koska keskustelussa on keskitytty pohtimaan vaikkapa sitä, saako tekoälyn aikaansaama lopputulos tekijänoikeussuojaa. Keskustelusta on usein unohtunut yksi kulttuurin ja sivistyksen kannalta merkittävä seikka: tekijänoikeuksia tulee kunnioittaa, kun tekoälyä koulutetaan ja hyödynnetään. Tekoälyn käytön yleistyminen ei ole muuttanut tekijänoikeutta ja sen perusteita. Tekijöiden ja muiden oikeudenhaltijoiden luomat teokset ja muut aineistot ovat tekoälyn kouluttamisessa avainasemassa.
Tekoälyä koulutetaan louhimalla aineistoja
Tekoälypalvelut perustuvat kielelliseen oppimiseen laajasta materiaalista. Esimerkkinä tästä voidaan mainita tilanne, jossa louhitaan suomenkielistä tekstiä ja sen käännöksiä, ja samalla opetetaan tekoälylle kielen ja sen kääntämisen lainalaisuuksia.
Tekijänoikeuslakia uudistettiin huhtikuussa 2023. Lakiin lisättiin uusi säännös, joka koskee tekstin- ja tiedonlouhintaa. Säännöksen mukaan se, jolla on laillinen pääsy teokseen, saa valmistaa siitä kappaleita käytettäväksi tekstin- ja tiedonlouhintaa varten ja säilyttää kappaleita yksinomaan kyseistä tarkoitusta varten, jollei tekijä ole nimenomaisesti ja asianmukaisella tavalla pidättänyt tätä oikeutta.
Tämä säännös on sijoitettu nimenomaan tekijänoikeuslakiin, jonka lähtökohtana on suojata luovaa työtä ja sen tekijöitä, ja joka antaa tekijänoikeuden haltijalle oikeuden määrätä siitä, miten muut saavat käyttää hänen luomaansa teosta tai muuta suojan kohdetta. Kun aineistoja louhitaan verkossa, prosessissa hyödynnetään lukuisten oikeudenhaltijoiden luomia aineistoja. Eli käytännössä ulkopuoliset yritykset käyttävät kirjailijoiden, kääntäjien, toimittajien, graafikoiden, kuvataiteilijoiden ja lukuisten muiden oikeudenhaltijoiden teoksia oman liiketoimintansa ja palveluidensa kehittämiseen.
Tekijät ja muut oikeudenhaltijat voivat kieltää tekstin- ja tiedonlouhinnan
Tekijänoikeuslain mukaan tekijät ja muut oikeudenhaltijat voivat kieltää kaupallisen tekstin- ja tiedonlouhinnan. Esimerkiksi e-kirjojen ja oppimateriaalien kohdalla kaupallisen tekstin- ja tiedonlouhinnan kiellolla voidaan pyrkiä estämään se, että joku kaupallinen toimija kouluttaa tekoälyä tekijänoikeuden suojaamilla aineistoilla ilman, että tekijöillä ja muilla oikeudenhaltijoilla on mahdollisuus neuvotella mahdollisen käytön ehdoista ja korvauksista. Tutkimuskäyttöön tekstin- ja tiedonlouhintaa ei voi kieltää. Tiedossamme on, että esimerkiksi oppimateriaalikustantajilta on pyydetty lupaa louhia kustannettuja aineistoja, jotta näiden aineistojen avulla voitaisiin kehittää uusia tuotteita tai palveluita.
Kielto-oikeutta koskeva lainsäännös on voimassa. Nyt tarvitaan konkretiaa siihen, miten kielto-oikeutta voidaan käyttää. On tärkeää käydä keskusteluja myös siitä, onko alalle mahdollisuus luoda yhteisiä neuvottelu-, sopimis- ja korvausmenettelyjä tilanteisiin, joissa tekoäly-yritykset haluavat hyödyntää teoksia tekstin- ja tiedonlouhinnassa.
Tekoälyasetuksen etenemistä EU:ssa on seurattava ja pyrittävä vaikuttamaan kotimaan tekijänoikeuslainsäädäntöön
Ehdotus EU:n tekoälyasetukseksi julkaistiin keväällä 2021. Tekoälyasetuksella pyritään varmistamaan, että EU on tekoälyn kehittämiselle suotuisa ympäristö. Euroopan parlamentti on ehdottanut, että tekoälyasetukseen tulisi säätää tekoälyä hyödyntäville teknologiayhtiöille yksiselitteinen velvoite avoimesti kertoa, mitä tekijänoikeuden suojaamaa aineistoa on käytetty tekoälyn kouluttamiseen.
Kirjallisuuden tekijöiden, kirja- ja oppimateriaalikustantajien sekä heitä edustavien järjestöjen tulee tukea tätä läpinäkyvyysvelvoitetta. Koko kirja-alan on myös yhdessä pyrittävä vaikuttamaan kotimaan lainsäädäntöön, jotta tekoäly nostettaisiin kotimaisen tekijänoikeussääntelyn kehittämisessä kärkihankkeeksi. Tämä on tärkeää muun muassa siksi, että tekijöillä ja muilla oikeudenhaltijoilla tulisi kielto-oikeuden lisäksi tosiasiallisesti olla myös neuvottelu- ja korvausoikeus tilanteissa, joissa tekijänoikeuden suojaamia teoksia ja muita aineistoja käytetään tekoälyn kouluttamiseen.
Keskustelu tekoälyn ja tekijänoikeuden välisestä suhteesta tulee jatkumaan myös EU-tasolla. Euroopan komissio on tuonut esiin, että EU:n tekijänoikeussääntelyä avataan tekoälyn ja tekijänoikeuden kysymysten yhteensovittamiseksi.
Yhteisten hyvien käytäntöjen laatiminen on aloitettava
Kirja-alalla tulisi keskustella avoimesti myös tekoälyn mahdollisuuksista: esimerkiksi siitä, miten tekoälyä alalla jo hyödynnetään, ja mitä prosesseja tekoäly voisi ehkä osaltaan nopeuttaa tai sujuvoittaa. Olisi tärkeää luoda alalle omat eettiset periaatteet tekoälyn käytölle.
Tekoälyn kouluttaminen ja käyttö muuttavat tapoja, joilla teoksia luodaan. Kyse on kirjallisuuden tekijöiden sekä kirja- ja oppimateriaalikustantajien kannalta merkittävästä kysymyksestä: sisältöjen hyödyntämiselle on luotava sellaisia tapoja, jotka eivät vie toimintaedellytyksiä tekijöiltä ja kustantajilta. Yhteisten eettisten periaatteiden ja hyvien käytäntöjen luominen pakottaa ottamaan kantaa ja vastaamaan niihin kysymyksiin, joita tekoäly alalla herättää. Keskustelu on saatava kunnolla käyntiin pian, koska voimme käytännössä vaikuttaa vain olemalla aktiivisia.