Toinen aste teki syksyllä digiloikan
Oppivelvollisuus laajeni tänä syksynä, ja samalla toisen asteen opinnot muuttuivat maksuttomiksi. Lukioissa ja ammattikouluissa tästä seurasi iso loikka digitaalisiin oppimateriaaleihin.
Oppivelvollisuutta laajennettiin tänä syksynä ulottumaan toisen asteen loppuun. Ensimmäinen ikäluokka sai nyt käyttöönsä maksuttomat oppimateriaalit, kun aloitti lukion tai ammattikoulun.
Kävi niin kuin Helsingin vuotta aiemmin tekemän maksuttoman toisen asteen kokeilun jäljiltä osattiin odottaa: iso siirtymä digitaalisten oppimateriaalien suuntaan. Opettajat valitsivat 63 prosenttisesti digitaalisen materiaalin, kun sen osuus edellissyksynä oli 40 %. Lukioissa peräti 72 % tilatusta materiaalista oli sähköistä.
Digimateriaalien logistiikka helpompaa
Oppimateriaalin ostaja vaihtui opiskelijoista ja heidän vanhemmistaan kuntiin ja kouluihin. Tapahtui myös muutakin mullistavaa. Uusi lukion opetussuunnitelma merkitsi sitä, että vanhat aineistot eivät enää suurelta osin olleet käyttökelpoisia. Tämä tuskin vaikutti kuntien ostoihin merkittävästi, sillä niillä ei vielä ollut aikaisemmilta vuosilta paperisia materiaaleja kierrätettäviksi.
Uuden opetussuunnitelman lisäksi materiaalien hankintarytmi muuttui. Aiemmin opiskelijat hankkivat materiaalinsa lukukausi tai jakso kerrallaan, mutta nyt kunnat ovat tehneet hankinnat koko tulevaksi vuodeksi. Edellä mainitut seikat aiheuttavat katkoksen tilastoihin, eikä siellä näkyvä hurja nousu ole siten merkki kysynnän pysyvästä kasvusta.
Logistiikka on oppilaitoksissa painava syy valita sähköinen oppimateriaali. On selvästi helpompaa jaella opiskelijoiden tarvitsemat oppimateriaalilisenssit tietokoneella määräajoiksi kuin jakaa, kerätä pois ja jakaa uudelleen paperisia kirjoja aina opintojaksojen vaihtuessa.
Kustantajien aineistot edelleen suosittuja
Havaittavissa ei ole siirtymää pois kustantajien tuottamista aineistoista. Tämä on ymmärrettävää, sillä valinnan tekevät opettajat, jotka ymmärtävät laadun päälle. Tarjolla on myös runsaasti eri kustantajien materiaaleja. Laadukkaalle oppimateriaalille on tulossa vielä yksi lisäkriteeri esteettömyysdirektiivin myötä, kun materiaalin tulee olla myös lukuesteisten käytettävissä.
Hieman yllättävä havainto kentältä on, että toisen asteen rehtorien korviin ei ole kantautunut tieto oppimateriaalit kilpailuttavasta hankintamekanismista, joka on toiminut vuosikymmeniä perusopetuksen puolella. Kustantajat ovatkin saaneet uudenlaisen neuvontatehtävän. Asiat ovat kuitenkin tunnetusti vähän hankalia ensimmäisellä kerralla, ja ensi syksynä rehtorit varmasti jo hoitavat hankinnat kokemuksen tuomalla varmuudella.