Tulevaisuusskenaarioista tukea kilpailukyvyn vahvistamiseen
Media-alan murroksen ytimessä ovat muutokset asiakkaiden arjessa ja median käyttötavoissa. Erilaiset digialustat ovat muuttaneet sitä, kuinka sisältöä tuotetaan, toimitetaan ja jaetaan. Teknologia-alustojen ja digitaalisten sisältöjen nopea kehitys on tuonut media-alalle sekä merkittäviä mahdollisuuksia että haasteita.
Kun sosiaalinen media, mobiililaitteet ja pilvipalvelut muovaavat informaation kulutustottumuksia ja mahdollistavat sen, että sisältöjä on jatkuvasti saatavilla, ajasta ja paikasta riippumatta, media-alan yritysten on mukauduttava nopeasti uuteen todellisuuteen. Tämä vaatii paitsi teknologista osaamista, myös uudenlaista ajattelutapaa sisällön tuottamisessa ja jakelussa.
Mediatoimialalle kenties haastavinta on ollut juuri näkökulman ja ajattelutavan muutos. Erityisesti perinteisissä printtitaloissa on mennyt kauan ennen kuin on ymmärretty, että printistä ja digistä ei voida enää puhua erikseen, vaan kyse on pohjimmiltaan sisällöistä. Esimerkiksi oikean sisällöntuotantojärjestelmän löytäminen, järjestelmien sopivan määrän päättäminen sekä menestyksen mittareiden määrittely ovat vaatineet etenkin yritysjohdolta monimutkaisia päätöksiä. Digistä ovat pystyneet ensimmäisenä hyötymään ne yritykset, joiden johto on kannustanut ja mahdollistanut joskus rohkeaankin kokeilukulttuuriin. Digimurroksen aikana uusien digitaalisten palveluiden lähtökohtana ovat olleet perinteiset journalistiset mediasisällöt, toisin sanoen yritysten ydinosaaminen.
Tulevaisuuden menestyjät ovat niitä, jotka ymmärtävät hyödyntää digitaalisen maailman tarjoamia uusia kanavia ja formaatteja luovasti ja tehokkaasti. Strateginen näkemys digitaalisten alustojen mahdollisuuksista yhdistettynä perinteiseen mediaosaamiseen luo pohjan uudenlaiselle kilpailukyvylle ja innovaatiolle alalla. Median tulevaisuuden kannalta olennainen kysymys on, kuinka kauan uudet digitaaliset palvelut tulevat kytkeytymään perinteisiin mediasisältöihin ja voivatko ne jossain vaiheessa tulla pääbisnekseksi. Jos uudet palvelut pärjäävät ilman mediasisältöjen julkaisemisesta saatavia synergiaetuja, ja jos sisältöliiketoiminta ei kannata yksinään, jää myös yhteiskunta ilman median tuottamia positiivisia ulkoisvaikutuksia.
Mediapäivässä 23.4.2024 julkaistavassa Media-alan tulevaisuusselvityksessä on tunnistettu toimialaan vaikuttavat muutostekijät ja trendit ja tehty kattava toimintaympäristöanalyysi. Selvityksessä on kuvattu erilaisia tulevaisuuden skenaarioita sekä luotu tiekartta skenaarioiden hyödyntämiseksi strategiatyössä. Media-alan tutkimussäätiö on rahoittanut hankkeen toteutuksen edistääkseen toimialan kykyä hahmottaa tulevaisuuteen liittyviä epävarmuuksia ja antaakseen alan yrityksille työkaluja kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
Tulevaisuusselvitys ei ainoastaan valaise tietä eteenpäin vaan myös määrittelee, kuinka voimme muovata tulevaisuutta yhdessä. Selvityksen skenaariotyö ja sen hyödyntämiseen tarkoitettu tiekartta on ladattavissa sekä Media-alan tutkimussäätiön että Medialiiton verkkosivuilta Mediapäivän jälkeen.
Olen Medialiiton jäsenyritysten käytettävissä ja tulen mieluusti esittelemään skenaariotyötä ja tiekarttaa yrityksiin.