Postipalvelujen turvaaminen vaatii useita uudistuksia
Suomen postipalvelujen järjestäminen vaatii kokonaisvaltaista uudistusta, jolla kansalaisten tiedonsaanti kyetään turvaamaan mahdollisimman tasapuolisesti myös tulevaisuudessa.
Medialiitto ehdottaa, että erillisiä jakeluja yhdistetään, jakeluyritykset kilpailutetaan ja Postin ristikkäiset roolit selkiytetään. Näin voidaan ratkaista sekä jakelupalvelujen että Postin omistajaohjauksen ongelmat.
”Kun jakelun volyymit pienenevät, tarvitaan uusia tapoja kuluttajia palvelevan kustannustehokkaan jakelun tuottamiseksi. Valtiolla on tässä avainrooli sekä postilain säätäjänä että Postin omistajana”, toteaa Medialiiton hallituksen puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
Taajamissa kahdesta päivittäisestä jakokerrasta olisi siirryttävä yhteen, mahdollisimman varhaiseen jakokertaan.
”Uskomme, että postinsaajat ottavat mielellään aikakauslehdet ja kirjeet vastaan samalla kertaa sanomalehden kanssa”, Kangaskorpi arvioi.
Julkisen vallan pitäisi mediatalojen ehdotuksen mukaan kilpailuttaa jakelusta vastaava yritys kullakin alueella. Kilpailun pitäisi kattaa koko jakeluvolyymi, ei pelkästään nykyistä yleispalvelutuotetta eli postimerkkikirjettä.
”Alle neljän prosentin osuus jakelurepusta ei tuota aitoa kilpailua. Yleispalvelu olisi määriteltävä jakelupalveluna, joka on kaikkien tuotteiden ja toimijoiden käytettävissä”, korostaa Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja Petteri Putkiranta.
Postin ongelmana on toimiminen samanaikaisesti yhteiskunnallisen palvelun tuottajana jakelussa ja markkinatoimijana monilla kilpailluilla liiketoiminta-alueilla. Roolit sekoittuvat, ja kumpaakin tehtävää on vaikea hoitaa yhtä aikaa.
”Postin jakaminen kahteen osaan tekisi toiminnasta läpinäkyvän ja yhteiskunnallisesti hyväksytymmän. Toisen osan tehtävä on tuottaa valtiolle rahaa yhtiön voittona, toisen osan tehtävä on tuottaa kansalaisille palveluja ilman voitontavoittelua”, kuvaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.
Medialiitto on tyytyväinen, että Rinteen hallitus on päättänyt selvittää kokonaisvaltaisesti vaihtoehtoja jakelun turvaamiseksi koko maassa. Näin hallitus haluaa varmistaa moniäänisen tiedonvälityksen.
”Toivomme, että työ käynnistyy pikaisesti. Tarvitsemme riittävän pitkän ja hallitun siirtymän kohti nykyistä digitaalisempaa kustannustoimintaa. Se on tehtävä kuluttajien valmiuden tahdissa. Painettuja lehtiä tullaan jakamaan merkittävästi myös vuoden 2030 jälkeen”, Holmberg uskoo.
Lisätiedot:
Vesa-Pekka Kangaskorpi
Medialiiton hallituksen puheenjohtaja, Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja
050 688 33
vesa-pekka.kangaskorpi@media.fi
Petteri Putkiranta
Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja, Helsingin Sanomien liiketoimintajohtaja
040 550 1551
petteri.putkiranta@sanoma.com
Jukka Holmberg
Medialiiton toimitusjohtaja, Sanomalehtien Liiton liittojohtaja
040 735 1690
jukka.holmberg@medialiitto.fi
Postin ja lehtien jakelun uudistustarve ja ratkaisuehdotus (pdf)