Esittely
Media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö. Rakennamme suomalaisen media-alan menestystä vahvistamalla alan kilpailukykyä ja jäsenyritystemme toimintaedellytyksiä.
Medialiiton jäsenyritykset edistävät sananvapautta, kotimaista kulttuuria ja demokratiaa tuottamalla suomalaisille laadukkaita mediatuotteita ja -palveluja kaikissa kanavissa.
Ydintehtävämme on varmistaa, että yksityisillä mediayrityksillä on tasapuoliset ja reilut lähtökohdat kilpailussa muiden kotimaisten toimijoiden ja kansainvälisten jättien kanssa. Tärkeimmät keinomme tavoitteemme saavuttamiseksi ovat sääntelyyn vaikuttaminen ja kilpailukykyisten media-alan työehtojen solmiminen.
Kotimaisen median hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
Edustamme laajasti media-alaa
Medialiitto on media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö. Jäsenjärjestömme ovat Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto.
Yhdessä edustamme noin 600:aa yritystä uutismedian, aikakausmedian, kirjojen ja oppimateriaalin kustantamisen sekä painamisen, radio- ja tv-toiminnan ja jakelun alueilla. Jäsenyritykset työllistävät Suomessa suoraan noin 22 000 henkilöä, ja liiton edustamien toimialojen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 3,2 miljardia euroa.
Medialiitto on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.
Aikakausmedia on aikakauslehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka 231 jäsenkustantajaa ja -julkaisijaa julkaisevat yhteensä 448 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Aikakausmediassa ovat edustettuna yleisömediat, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Aikakausmedia valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Aikakausmedian toimintoja ovat elinkeinopoliittinen edunvalvonta, tutkimus ja markkinointi, viestintä ja koulutus sekä mediakasvatus.
Graafinen Teollisuus on kirjapainojen ja muiden graafisen tuotannon yritysten elinkeinopoliittinen etujärjestö. Edunvalvonnan lisäksi liitto parantaa jäsenyrityksiensä toimintaedellytyksiä, kilpailukykyä, yhteistyötä ja osaamista.
Liitto seuraa jäsenyrityksiä koskevan lainsäädännön kehittymistä ja ohjaa jäseniään sen soveltamisessa. Liitto järjestää jäsenilleen koulutusta sekä kehittää alan ammatillista koulutusta.
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö. Sen jäseninä on 31 radioyhtiötä, joilla on hallussaan yhteensä yli 100 radiokanavaa.
RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan.
Suomen Kustannusyhdistys on kirja- ja oppimateriaalikustantajien edunvalvontajärjestö. Se on perustettu vuonna 1858 ja on Suomen vanhin toimialajärjestö.
Edunvalvonnassaan yhdistys pyrkii edesauttamaan kustantamisen edellytyksiä vaikuttamalla lainsäädäntöön ja poliittiseen päätöksentekoon. Se hankkii ja jakaa tietoa jäsenilleen ja alasta kiinnostuneille, tarjoaa koulutusta sekä tukee monimuotoisten jakeluteiden kehitystä. Aatteellisena järjestönä yhdistys tekee toimia lukemisen edistämiseksi.
Uutismedian liitto on Suomen sanomalehtien, kaupunkilehtien ja muiden yksityisten uutismedioiden julkaisijoiden toimialajärjestö. Sen tehtävänä on parantaa uudistuvan, luotettavan ja suomalaisille merkityksellisen uutismedian toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä. Liiton päätoimintoja ovat edunvalvonta, markkinointi, tutkimukset, mediakasvatus, koulutukset ja viestintä. Liitto julkaisee Suomen Lehdistö -lehteä.
Uutismedian liiton jäseninä on 94 yritystä. Liiton jäsenyritykset ovat sanoma- ja kaupunkilehtien julkaisijoita, konserniyhtiöitä, jakeluyhtiöitä, kuva- ja uutistoimistoja, markkinointiyhtiöitä ja sanomalehtipainoja. Liittoon kuuluu 165 sanomalehteä, 47 kaupunkilehteä, 4 verkkojulkaisua ja 11 muuta lehteä.