Digitaaliset mediakanavat ja radio kasvavat
Mediatoimialan liikevaihto supistui 2,3 prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä, arvioi Medialiitto tuoreessa ennusteessaan.
”Mediatoimialan liikevaihto jäänee tänä vuonna edeltävän vuoden tasolle. Ala kasvoi neljänä peräkkäisenä neljänneksenä edeltävän vuoden kesästä viime kesään saakka, mutta nyt kasvu on taittunut. Digitaaliset mediakanavat sekä radiotoiminta kuitenkin kasvavat hyvää vauhtia edelleen”, Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja sanoo.
Heinä-syyskuussa sanomalehtien mainonnan arvo väheni 7 prosenttia ja aikakauslehtien 3 prosenttia edeltävästä vuodesta (Kantar TNS). Sosiaalisen median mainospanostukset kasvoivat vastaavana aikana 39 prosenttia. Mainosmarkkinoilla osuuksiaan kasvattavat etenkin Facebook ja Google, jotka eivät maksa yhteisöveroa Suomeen.
”Digiyritysten nykyisellä verokohtelulla ei kilpailuneutraliteetti mediamainosmarkkinalla toimi. Irlantiin rekisteröidyn Googlen myyntikate oli viime vuonna 19,4 miljardia euroa, josta maahan tuloutui veroja vain 164 miljoonaa euroa, eli 0,85 prosenttia. Facebookin Irlannin tulot olivat puolestaan 12,6 miljardia euroa ja veroja yritys maksoi maahan 30 miljoonaa euroa. Luvut puhuvat puolestaan, tilanne on täysin kestämätön”, Erämaja toteaa.
Kustannustoiminnan kasvu taittui
Kustannustoiminnan liikevaihto supistui vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 2,8 prosenttia. Viime vuoden kesästä jatkunut loiva kasvu pysähtyi ohjelmistojen kustantamisen vahvasta kasvusta huolimatta. Kirjojen ja lehtien kustantamisen henkilöstömäärän lasku jatkui edelleen. Viimeksi toimialan henkilöstömäärä on kasvanut vuonna 2012.
Kansantalouden elpyminen näyttäisi korkeintaan hidastaneen printin laskevaa markkinaa, eikä digitaalisen tulovirran kasvunopeus riitä sitä vielä kompensoimaan. Osa yrityksistä on päässyt pahimman yli sopeuttamalla toimintaansa laskeviin markkinoihin keventämällä kulurakennettaan. Toisaalta osa yrityksistä on myös onnistunut kerryttämään uutta kasvua erilaisista ei-journalistisista digipalveluista.
Painoalan liikevaihto laskussa edelleen
Painoalan liikevaihto supistui vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 4,1 prosenttia ja myynnin volyymi vastaavasti 1,5 prosenttia. Alan tuotanto-odotukset ovat vuoden aikana parantuneet, mikä on näkynyt kotimaan myynnin elpymisenä. Vienti kuitenkin sakkaa edelleen vahvasti. Tammi-elokuussa vientiliikevaihto on laskenut 21,7 prosenttia edeltävästä vuodesta, kun kotimaan myynnissä laskua on kertynyt vain 0,2 prosenttia. Vientitilauskirjojen perusteella viennin hurja lasku näyttää myös jatkuvan.
Radiolla vahvaa kasvua
Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 3,8 prosenttia. Radion mainosmyynti kasvoi vastaavana aikana 7 prosenttia ja television mainosmyynti laski 3 prosenttia. Radion kasvun odotetaan edelleen jatkuvan.
Lisätietoja:
Elias Erämaja, ekonomisti
p. 040 747 1854, elias.eramaja@medialiitto.fi
Medialiitto julkaisee alan suhdannenäkymiä käsittelevän katsauksen neljä kertaa vuodessa. Mediatalouskatsauksessa mediatoimiala sisältää toimialaryhmät 18 (Painaminen ja tallenteiden jäljentäminen), 58 (Kustannustoiminta), 581 (Lehdet ja kirjat) ja 60 (Radio- ja televisiotoiminta).