Googlen reaktio tekijänoikeussääntelyyn: näyttää Ranskassa vain otsikot
Google on reagoinut Ranskan uuteen tekijänoikeussääntelyyn. Teknojätti näyttää hakutuloksissaan jatkossa vain artikkeleiden otsikkolinkit. Kustantajien on mahdollista sallia sisältöjen laajempi näyttäminen Googlen uusilla web-asetuksilla, mutta vain ilman korvausta.
Ranska on ensimmäinen EU-maa, joka muutti lakiaan uuden tekijänoikeusdirektiivin perusteella. Direktiivi tekijänoikeudesta ja lähioikeuksista digitaalisilla sisämarkkinoilla (DSM) tuli voimaan kesäkuussa 2019. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa viedä direktiivi ja lehtijulkaisujen suoja osaksi kansallista lainsäädäntöä. Lainvalmistelu on parhaillaan käynnissä myös Suomessa.
Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Satu Kangas ei pidä Googlen ratkaisua kovin yllättävänä. “Yrityksillä on oikeus muokata palvelujaan haluamallaan tavalla. Toimivan kilpailun kannalta on kuitenkin ongelmallista, että määräävässä markkina-asemassa oleva yritys edellyttää saavansa tekijänoikeusluvat ilmaiseksi. Seuraamme mielenkiinnolla, mitä Ranskassa tapahtuu.”
Tekijänoikeusdirektiivi edellyttää verkkopalveluja tarjoavien yritysten sopivan kustantajien kanssa lehtien sisältöjen käytöstä palveluissa. Yksittäisiä sanoja tai hyvin lyhyitä otteita saa kuitenkin hyödyntää ilman kustantajien lupaa.
“Direktiivi tunnustaa vapaan ja moniarvoisen lehdistön merkityksen kansalaisten tiedonsaannille. Toivon, että rakentamalla julkaisujen uudelleenkäytölle hyvät ja toimivat lisensiointimallit päästään niin kustantajia, palveluntarjoajia kuin kansalaisia hyödyttävään lopputulokseen”, Kangas toteaa.
Lisätietoja:
Satu Kangas
johtaja, elinkeinopolitiikka
satu.kangas@medialiitto.fi
p. 050 433 7250