Kuluttajat suhtautuvat varauksella tekoälyn luomaan mediasisältöön
Sanoma Media Finland selvitti Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa suomalaisten työikäisten näkemyksiä tekoälyllä luotuun mediasisältöön sekä erityisesti koneäänellä luettuihin uutisiin ja audioartikkeleihin.
Enemmistö (57 %) työikäisistä suomalaisista suhtautuu neutraalisti ja noin neljännes (27 %) kielteisesti tekoälyllä tuotettuun mediasisältöön. Kielteisiä ajatuksia herää sisällön virheistä, epäluotettavuudesta ja mahdollisesta manipuloinnista. Pieni osa (8 %) näkee tekoälyn tuomat mahdollisuudet myönteisesti. Digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat myönteisimmin tekoälyn luomaan sisältöön.
Koneäänellä luetut sisällöt eivät vielä suosittuja
Koneäänisiä uutisia ja audioartikkeleita seuraa vain noin kymmenesosa työikäisistä suomalaisista. Vaikka suurin osa ei ole kuunnellut koneäänisiä sisältöjä, mielipiteet niistä ovat pääosin neutraaleja (50 %) tai kielteisiä (32 %).
Koneäänisissä sisällöissä kuluttajia ärsyttää, mikäli lainaukset, ajatusviivat tai päivämäärät lausutaan väärin. Tärkeää onkin varmistaa koneäänen virheettömyys, jotta kuluttajakokemus olisi mahdollisimman hyvä.
Digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat positiivisesti
Aktiiviset podcastien kuuntelijat ja digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat myönteisimmin tekoälyn tuottamaan audiosisältöön. Enemmän epäluuloja herättää kokemattomuus ja epätietoisuus tekoälyn mahdollisuuksista.
Kokemuksen kartuttaminen tekoälyn tuottamasta mediasisällöstä on avainasemassa asenteiden muuttamiseksi. Johdonmukainen työ tietoisuuden lisäämiseksi ja epäluulojen karistamiseksi on ensimmäinen askel.
Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten 18–64-vuotiaiden mielipiteitä tekoälyn vaikutuksesta mediaan, erityisesti koneäänellä luettuihin uutisiin ja audioartikkeleihin. Tutkimukseen osallistui 1071 henkilöä, ja se toteutettiin tammikuussa 2024 Kantar Media Finland Oy:n toimesta Sanoma Media Finlandin toimeksiannosta. Tutkimuksen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.