Luotettavaa tietoa suomalaisille – Medialiiton tavoitteet hallitusohjelmaan 2023–2027
Luotettavan tiedon tuottaminen suomalaisille sekä journalismin että kirjojen ja oppimateriaalien kautta on kantava teema Medialiiton tavoitteissa hallitusohjelmaan 2023–2027.
”Luotettavan tiedon ja sivistyksen merkitys on korostunut epävakaassa maailmassa. Laadukkaat journalistiset sisällöt, kirjallisuus ja oppimateriaalit luovat suomalaisille hyvinvointia, rakentavat yhteiskuntaluottamusta ja turvaavat henkistä huoltovarmuutta”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg korostaa.
Media-alan ja graafisen teollisuuden kolme päätavoitetta ensi vaalikaudelle ovat mediapolitiikan vahvistaminen, lukemisen verotuksen keventäminen ja kilpailun tasapuolistaminen.
Seuraavan hallituksen toivotaan parantavan hajautuneen mediapolitiikan koordinointia ja sitoutuvan median toimintaedellytysten vahvistamiseen.
”Mediapolitiikkaan tulee sisällyttää kaikki kotimaiseen mediatarjontaan vaikuttavat julkisen vallan päätökset ja toimenpiteet. Veropäätösten ja kilpailun tasapuolistamisen ohella olennaista on turvata lehtijakelu ja parantaa kansalaisten informaatiolukutaitoa.”
Lehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentaminen nollaan on nyt mahdollista Suomessakin, kun Euroopan unionin arvonlisäverouudistus tuli voimaan kevään lopulla.
”Keventämällä lukemisen verotusta edistetään tiedonvälitystä, kulttuuria ja oppimista kilpailuneutraalilla tavalla ja puuttumatta sananvapauteen. Päättäjien ei tarvitse arvottaa erilaisia sisältöjä, vaan vaikutus kohdentuu tasapuolisesti kaikkiin sisältöihin, jotka lukija katsoo maksamisen arvoisiksi”, Holmberg perustelee.
Arvonlisäveron lasku lisäisi hintojen alentumisen kautta kirjojen ja lehtien kysyntää. Se kasvattaisi alan nettomyyntiä ja työllisyyttä. Kannattavuuden parantumisella olisi positiivinen vaikutus kuluttajille tarjottaviin julkaisuihin ja journalismiin kohdistuviin investointeihin.
Kilpailun tasapuolistamista tarvitaan ennen kaikkea kansainvälisten alustajättien, kuten Googlen ja Facebookin, kanssa.
”Kotimaista ammattimaista sisältöä tuottavat mediayhtiöt ovat alisteisessa kilpailuasetelmassa suhteessa globaaleihin alustayhtiöihin. Lisäksi julkisen rahoituksen digitaalisen sisältötoiminnan laajentuminen uhkaa vaikeuttaa media-alan mahdollisuuksia kerätä elintärkeitä käyttöoikeus- ja tilausmaksuja.”
Lue lisää: