Media-ala huolissaan asiakassuhteiden sääntelyn muutoksista
Yksityisyyttä sähköisessä viestinnässä koskevan ns. ePrivacy-asetuksen valmistelu on etenemässä lähiviikkoina EU:n neuvoston työryhmässä. Tähtäimessä on poliittisen kannan hakeminen mahdollisesti jo EU:n liikenne- ja televiestintäneuvoston kokouksessa joulukuun alussa.
Asetukseen liittyy media-alan näkökulmasta suuria huolia. Pahimmillaan sääntely voi kaventaa merkittävästi mediayritysten mahdollisuuksia luoda uusia asiakassuhteita sekä digitaalisessa liiketoiminnassa että printtilehtien tilauksissa.
Evästeiden osalta mediayrityksille on tärkeää, että sisältöjä sekä mainontaa voidaan kohdentaa ja personoida asiakkaille ja ettei sääntely ohjaa asiakkuuksien hallintaa median sijaan teknisille välikäsille. Puhelinmarkkinoinnin sääntelyssä Suomen tulee voida pysyä nykyisessä järjestelmässä, jossa kuluttaja voi halutessaan kieltää markkinoinnin.
”Neuvoston työryhmäluonnoksissa sananvapauden ja sisältöä julkaisevien yritysten asema on etenkin evästeiden osalta otettu huomioon selvästi paremmin kuin versiossa, jonka Euroopan parlamentti hyväksyi aikanaan niukalla enemmistöllä. Muutokset eivät kuitenkaan vieläkään turvaa riittävällä tavalla mediayritysten asemaa asiakastiedon hallinnassa ja verkkomainonnassa”, toteaa Medialiiton toimialajohtaja Mikko Hoikka.
Pian aloittava uusi Euroopan komissio saattaa saada mahdollisuuden vetää nykyinen ePrivacy-ehdotus takaisin ja aloittaa sääntelykohteen arviointi päivitetyin tiedoin.
”Toivomme tällaista ratkaisua. Silloin sääntelyssä olisi mahdollista ottaa huomioon EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käsittelyperustejärjestelmän soveltamisesta saadut kokemukset sekä kärjistynyt kilpailuasetelma journalistista sisältöä julkaisevien yritysten ja alustapalveluyritysten välillä”, Hoikka perustelee.
Lisätietoja:
Mikko Hoikka
toimialajohtaja
mikko.hoikka@medialiitto.fi
p. 040 186 3503