Medialiitto kampanjoi kotimaisen median merkityksestä
Media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten etujärjestö Medialiitto avaa itsenäisyyden juhlavuoden kampanjoimalla kotimaisen median merkityksestä suomalaiselle yhteiskunnalle.
Media on läpi vuosikymmenten tuottanut suomalaisille uutisia, tietoa, viihdettä ja elämyksiä. Lehdissä ja sähköisissä kanavissa ammattilaiset ovat raportoineet niin paikallisista, kansallisista kuin globaaleista tapahtumista ja ilmiöistä luotettavasti ja asiantuntevasti. Kirjallisuus on turvannut sivistystä ja oppimista. Media on myös tarjonnut kulttuurin tekijöille kanavat käyttää ilmaisunvapauttaan sekä kuluttajille pääsyn omankielisten kulttuurisisältöjen äärelle.
Medialiitto viestii Suomi 100 -juhlavuoden aikana moniäänisen ja moniarvoisen, yhteiskuntaa vahvistavan media-alan merkityksestä. Valtakunnallinen kampanja näkyy ja kuuluu 2. tammikuuta alkaen painetuissa lehdissä ja medioiden verkkopalveluissa sekä 9.1. alkaen myös radiossa. Radiokampanjassa Medialiiton yhteistyökumppanina on RadioMedia.
Medialiiton toimitusjohtajan Jukka Holmbergin mukaan sisältöä tuottavien mediayritysten toimintaedellytyksistä on huolehdittava, jotta suomalaisille on jatkossakin tarjolla laadukkaat omankieliset mediapalvelut.
”Ilman riippumatonta mediaa Suomesta ei olisi tullut sellaista menestystarinaa kuin olemme itsenäisyyden sadan ensimmäisen vuoden aikana nähneet. Ilman kotimaista mediaa Suomi ei säily sellaisena kuin me sen olemme oppineet tuntemaan”, Holmberg sanoo.
Medialiitto sekä sen jäsenjärjestöt Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, Sanomalehtien Liitto ja Suomen Kustannusyhdistys edustavat lähes 700:ää yritystä, jotka työllistävät noin 20 000 henkilöä ja tuottavat 4,3 miljardin euron liikevaihdon. Kotimaiset mediayritykset edistävät sananvapautta, kotimaista kulttuuria ja demokratiaa tuottamalla suomalaisille laadukkaita mediatuotteita ja -palveluja.
Lisätietoja:
Jukka Holmberg, toimitusjohtaja
Medialiitto
p. 040 735 1690
jukka.holmberg@medialiitto.fi