Mediapäivän päättäjäpaneeli pureutuu mediapolitiikan kovaan ytimeen
Kotimaisen media-alan yhteisen Mediapäivän päättäjäpaneelissa 13. marraskuuta pureudutaan toimialan ydinhaasteisiin. Agendalla ovat muun muassa median yhteiskunnallinen merkitys, mediatuotteiden verotus, kilpailuasetelmat sekä jakelu.
Mediapolitiikasta ja medialiiketoiminnan tulevaisuudesta keskustelevat valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.), liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), puheenjohtaja Antti Rinne (sd.) ja puheenjohtaja Touko Aalto (vihr.). Keskustelun vetää toimittaja Eeva Lehtimäki.
”Kerromme mediatoimialan tarpeista ja tavoitteista päättäjille ja vaikuttajille kiihtyvällä tahdilla eduskuntavaalien lähestyessä. Mediapäivässä jatkamme avointa ja suoraa vuoropuhelua poliitikkojen kanssa. Toimiva demokratia ja avoin poliittinen kulttuuri edellyttävät moniarvoista ja monimuotoista mediaa sekä rakentavaa keskustelua sen toimintaedellytyksistä”, sanoo Medialiiton hallituksen puheenjohtaja, Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja, Vesa-Pekka Kangaskorpi.
Mediapäivä 2018 kokoaa Finlandia-taloon mediapolitiikan vaikuttajia ja alan yritysjohtoa, asiantuntijoita sekä journalisteja.
”Mediapäivän ohjelmassa on monta mielenkiintoista esimerkkiä uudesta kasvusta sekä korkeatasoisia puhujia Suomesta ja ulkomailta. Tapahtuma tarjoaa myös erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen. Kontakteja ja vaikutteita tarvitsevat erityisesti pienemmät toimijat, joiden omat resurssit ja kanavat eivät välttämättä yllä kansainväliseen kanssakäymiseen”, Kangaskorpi toteaa.
Tapahtuman aamupäiväseminaareissa luodataan mediaa uudistavia teknologioita ja strategialinjauksia, keskustellaan journalismin arvoista sekä nostetaan esille uuden kasvun lähteitä sekä osaamisen ja kumppanuuksien merkitystä.
Iltapäiväseminaarissa professori, hallitusammattilainen Lucy Küng kertoo, mikä merkitys strategisella johtamisella on media-alan menestykselle digiajassa. Johtaja Paula Laine Sitrasta pohtii Suomessa käytävän yhteiskunnallisen visioinnin tasoa ja tuloksellisuutta.
Mediapäivässä palkitaan myös Think Ink -innovaatiokilpailun parhaat medialiiketoimintaa eteenpäin vievät mobiiliratkaisut. Kilpailun finalistit ovat: Dramatisoitu oppiminen, Frameright, SportaPost, Long Play Lounge, Newspek.com, Superskills® Media Matchmaker, Vidcast ja Voconaut. Palkintorahaa on yhteensä jaossa 140 000 euroa, josta voittaja saa 80 000 euroa.
Mediapäivän järjestävät Medialiitto, Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, Sanomalehtien Liitto ja Suomen Kustannusyhdistys. Tapahtuman yhteistyökumppaneita ovat tänä vuonna Media-alan tutkimussäätiö, Mediapooli, RadioMedia, Pressdoor ja Business Finland.
Lisätietoja:
Vesa-Pekka Kangaskorpi, p. 050 68833
Medialiiton hallituksen puheenjohtaja
Päivi Mykkänen, p. 044 279 8820
Medialiiton viestintäpäällikkö