Mediapooli tukee somevaikuttajien vastuullisuutta oppaalla ja podcast-sarjalla
Mediapooli julkaisee Mediapäivässä somevaikuttajille suunnatun mobiilioppaan Feikkiä vai Faktaa – somevaikuttajan käsikirja. Opas ilmestyy myös painettuna versiona. Sen lisäksi julkaistaan kolmiosainen aihetta syventävä podcast-sarja Feikkiä vai faktaa?
Käsikirjan tarve nousi esiin Mediapoolin somevaikuttajille suunnatussa kyselyssä, jossa moni kertoi kaipaavansa konkreettista opastusta ja työkaluja faktojen tarkistamiseen. Kyselyn toteutti vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija PING Helsinki. Mediapooli on mediayhtiöiden verkosto, joka toimii osana liike-elämän johtamaa huoltovarmuusorganisaatiota.
Käsikirja ja podcast-sarja auttavat konkreettisesti someviestintää. Mediapoolin valmiuspäällikkö Tero Koskisen mukaan oppaan ja podcastin tarkoituksena on auttaa erityisesti ammattimaisia sisällöntuottajia, mutta myös muita somen käyttäjiä tunnistamaan oma roolinsa ja vastuunsa luotettavan ja oikean tiedon jakajina.
– Opas tarjoaa käytännön vinkkejä ja toimintatapoja virheellisen tiedon tunnistamiseen, lähteiden käyttöön ja faktantarkistukseen ja sitä kautta luotettavuuden rakentamiseen, kuvailee Koskinen
Feikkiä vai faktaa? -podcast-sarjassa suositut suomalaiset somevaikuttajat kertovat kokemuksiaan faktojen tarkistamisesta ja kohtaamastaan informaatiovaikuttamisesta. Mukana ovat Sara Tickle -kanavista tuttu Sara Vanninen, hyvinvointiyrittäjä Karita Tykkä, Kalenterikarjuna tunnettu Mikko Toiviainen, valokuvaaja ja somevaikuttaja Konsta Linkola sekä toimittaja ja somevaikuttaja Noora Shingler.
– Koen vastuuni somevaikuttajana suureksi. Kyllä sitä somevaikuttajana koko ajan miettii, että toivottavasti olen onnistunut kertomaan, että tämä on mun mielipide tai että tämä on faktaa ja voit tutustua tähän tutkimukseen täällä tai tämä taas on uutisartikkeli ja löydät sen täältä, kertoo toimintatavoistaan Mikko Toiviainen.
Disinformaatio merkittävä ongelma somevaikuttajien keskuudessa
PING Helsingin syksyllä 2019 tekemän kyselyn mukaan 98 % somevaikuttajista on sitä mieltä, että somevaikuttajien kautta leviää sosiaalisessa mediassa myös virheellistä tietoa. 64 % heistä pitää informaatiovaikuttamista merkittävänä ongelmana vaikuttajien ja sisällöntuottajien keskuudessa. Jopa neljäsosa vaikuttajista myöntää joskus jakaneensa artikkelin, videon tai muun sisällön lukematta tai katsomatta sitä kokonaan.
Digitaalinen käsikirja ja podcast löytyvät osoitteesta somekäsikirja.fi. Siitä julkaistaan myös englanninkielinen verkkoversio. Painettua käsikirjaa voi tiedustella Mediapoolista Tero Koskiselta.
Mediapäivä on mediatoimialan vuoden kärkitapahtuma, joka kokoaa yhteen alan toimijat ja vaikuttajat kerran vuodessa.
Lisätiedot:
Tero Koskinen, Mediapooli
040 722 0703
tero.koskinen@medialiitto.fi
Inna-Pirjetta Lahti, PING Helsinki
050 376 08 24
inna@pinghelsinki.fi