Mediayhtiöt nostaneet vahingonkorvauskanteen Googlea vastaan
Eurooppalaiset mediayhtiöt ovat nostaneet yhteisen vahingonkorvauskanteen Googlea vastaan Hollannissa. EU-tasoisen vahingonkorvauskanteen perusteena on Googlen kilpailuoikeuden vastainen toiminta verkkomainosteknologiassa. Mediayhtiöt vaativat Googlelta yhteensä yli kahden miljardin euron vahingonkorvauksia.
Yhteiskanteen mukaan Google on suosinut omia järjestelmiään verkkomainosteknologiassa, jossa sillä on määräävä markkina-asema. Jos Google olisi noudattanut kilpailuoikeutta ja toiminut reilun kilpailun periaatteiden mukaisesti, olisi se kanteen mukaan alentanut mediayhtiöiden kustannuksia sekä mahdollistanut niille paremmat tulot mainonnasta.
Yhteiskanteessa on mukana yli 30 eurooppalaista mediayhtiötä 17 Euroopan maasta. Mukana on Euroopan suurimpia uutismediakustantajia ja myös useita alueellisia uutismedioita. Suomesta mukana ovat Alma Media, Keskisuomalainen ja Sanoma.
Yhteiskanteen taustalla on Ranskan kilpailuviranomaisen ratkaisu vuodelta 2021, jolloin kilpailuviranomainen määräsi Googlelle 220 miljoonan euron sakon sen toiminnasta mainosteknologian palveluissa. Viranomainen totesi, että Google oli käyttänyt väärin määräävää markkina-asemaansa ja suosinut omia palveluitaan verkkomainonnassa.
Vahingonkorvauskanteen oikeuskäsittelyn arvioidaan kestävän useita vuosia.