Postin hinnankorotukset uhkaavat lehtien tulevaisuutta
Lehtikustantajat ovat erittäin huolissaan Postin ilmoittamien jakeluhintojen korotusten vaikutuksista lehtien toimintaedellytyksiin.
Posti julkisti viime viikolla muutoksensa kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointipalvelujen hinnastoihin ja palveluihin. Lehtien ja kirjeiden jakelun hinnat nousevat tuntuvasti, mutta Postin oman mainostuotteen Postisen hinnat eivät nouse lainkaan.
”Tämä hämmästyttää suuresti sanomalehtien, aikakauslehtien ja kaupunkilehtien kustantajia. Heille syntyy perusteltu epäily, että Postin myymän suoramainonnan hintaa tuetaan näin keinotekoisesti, samalla kun nostetaan sen kanssa mainosmarkkinoilla kilpailevien lehtien jakeluhintoja”, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.
Posti on jo pitkään nostanut jakeluhintojaan huomattavasti enemmän kuin alan yksityiset toimijat, ilmenee Sanomalehtien Liiton Spring Advisorilla teettämästä jakeluselvityksestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 Postin hinnat ovat nousseet keskimäärin 47 %.
Holmbergin mukaan Postin hinnoittelupolitiikka osoittaa hyvin valtionyhtiön kaksoisroolin ongelmallisuuden.
”Päättäjien olisi linjattava, onko Postin tärkeämpi tuottaa palveluja kansalaisille vai rahallista tuottoa valtiolle. Postin yhteiskunnalliset tehtävät tulisi jatkossa eriyttää puhtaista markkinatoiminnoista, jotta jakelupalvelut ja tasapuolinen tiedonsaanti kyettäisiin turvaamaan koko maassa.”
Kun kirjeiden ja lehtien jakelumäärät väistämättä pienenevät, olisi jakelujärjestelmä Medialiiton mielestä uudistettava niin, että erillisiä jakeluja yhdistetään ja ne kilpailutetaan alueellisesti. Kustannustehokkuus paranisi, ja posti voitaisiin jakaa maaseudulla jopa aikaisemmin. Lisäksi päällekkäisten kuljetusten poistuminen pienentäisi hiilijalanjälkeä.
”Ilman rakenteellisia uudistuksia edessä on yhä lisää hinnankorotuksia ja palvelutason heikennyksiä. Ne vaarantavat lehtien toimintaedellytykset. Ilman pikaisia toimia voi Suomeenkin syntyä valkeita alueita, joissa paikallista demokraattista päätöksentekoa ei seuraa eikä valvo kukaan”, Holmberg huomauttaa.
Lisätiedot:
Jukka Holmberg
Medialiiton toimitusjohtaja
p. 040 735 1690