Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Sähköisen viestinnän palvelulaki uudistuu – esityksessä pari isoa ongelmaa
  • /
Takaisin listaukseen
16.1.2020

Sähköisen viestinnän palvelulaki uudistuu – esityksessä pari isoa ongelmaa

Media-alan mielestä hallituksen muutosesitykset sähköisen viestinnän palvelulakiin ovat pääosin oikeansuuntaisia. Ala pitää erityisen hyvänä askelia, joita otetaan kotimaisille ja kansainvälisille toimijoille asetettavien velvoitteiden yhtenäistämisessä. Ongelmia on kahdessa ehdotuksessa: yksi paisuttaisi tekstityksen kustannuksia ja toinen uhkaisi kansalaisten oikeutta kuulla vaaratiedotteet autoradiosta.

Medialiitto katsoo liikenne- ja viestintäministeriölle antamassaan lausunnossa, että audiovisuaalisten mediapalvelujen soveltamisalan rajaus on onnistunut.

  • Säännösten pitääkin koskea vain sellaisia palveluja, joiden päätarkoituksena on tarjota audiovisuaalista sisältöä. Niitä ei siis sovellettaisi esimerkiksi lehtien verkkoversioihin tai radioiden verkkosivuihin, Medialiiton johtava asiantuntija Johanna Halkola sanoo.

Halkolan mielestä kannatettavaa on myös sääntelyn keventäminen televisiomainonnan aikarajoissa ja tuotesijoittelussa.

– Moitittavaa on kuitenkin parissa kohdassa. Ensinnäkin ohjelmien tekstitystä koskevia laatuvaatimuksia esitetään kiristettäviksi tavalla, joka lisäisi kotimaisten mediayritysten kustannusrasitusta kohtuuttomasti. Tätä emme voi hyväksyä, Halkola toteaa.

Toinen ongelma liittyy autoradioon.

– Suomessa pääasiallinen tapa kuunnella radiota on FM-radio. Vaaratilanteessa radio on usein ainoa väylä saada luotettavaa tietoa. Sen vuoksi pitää säätää siitä, että uusissa autoissa on nimenomaan FM-radiovastaanotin. Tämä ei nyt valitettavasti hallituksen esityksessä toteudu, vaikka se olisi kansallisella lailla täysin mahdollista, Halkola sanoo.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle elokuussa.

Medialiiton lausunto sähköisen viestinnän palveluista annetun lain uudistamisesta (pdf)

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute